Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři losují, kdo pojede vlakem. Nejdelší tunel otevře v červnu

  21:08aktualizováno  21:08
Švýcarskou železnici letos čeká přelomová událost. V červnu poprvé projedou vlaky nejdelším železničním tunelem v Evropě. Zájem o jízdu prvními vlaky Gotthardským tunelem má mnohonásobně více lidí, než kolik bude v soupravách volných míst.

Být mezi prvními cestujícími je pro Švýcary mimořádně lákavé. Dva týdny po spuštění přihlašování se ozvalo do pondělí přes 140 tisíc lidí. Do vlaků se jich ale vejde jen tisíc. Do loterie se mohou hlásit pouze občané Švýcarska nebo ti, kteří mají v zemi povolení k pobytu.

Fotogalerie

Každý vylosovaný získá dva lístky, šance na jejich získání je tak 1:320. Ve skutečnosti budou ještě nižší, zájemců neustále přibývá. Jízda tmou tunelu má trvat lehce pod dvacet minut.

Pořadatelé loterie zatím oznámili jména prvních deseti šťastlivců, dalších 490 oznámí v únoru. Možnost přihlásit se mají ještě do konce ledna.

Další velká vlna zájmu se dá očekávat v dubnu, kdy švýcarské státní dráhy SBB spustí prodej lístků pro další jízdy 4. a 5. června. Pravidelný provoz pro všechny vlaky začne s novým jízdním řádem 11. prosince.

Cestu z Milána do Curychu má zkrátit o více než hodinu a zároveň odlehčit provoz na silnici. Nový tunel se staví 17 let, má výrazně zrychlit železniční spojení mezi severem a jihem. S délkou 57 kilometrů bude nejdelším železničním tunelem na světě.

Tunel má dva tubusy o šířce deset metrů, každých 325 metrů jsou propojené. Vlaky budou v tunelu jezdit rychlostí až 250 kilometrů za hodinu, pro pravidelný provoz se počítá s dvousetikilometrovou rychlostí u osobní dopravy a poloviční rychlostí u nákladních vlaků.

Stavba tunelu vyšla na 303 miliard korun, Švýcaři o ní rozhodovali v referendu. Náklady země platí hlavně z výnosů mýta od kamionů, spotřební daně a daně z přidané hodnoty.

Cestující ale přijdou o cestu po jedné z nejatraktivnějších železnic Evropy, takzvané Gotthardské dráze. Ta překonává Alpy „pouze“ patnáctikilometrovým tunelem, před tím musí vlaky překonat značné výškové převýšení, aby se k portálu tunelů dostaly. Nový tunel se dostane do maximální výšky 550 metrů nad mořem, současný tunel je ve dvojnásobné nadmořské výšce.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.