Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdůležitější je ochranný faktor, říká kožní lékařka

  10:00aktualizováno  10:00
Opalovací přípravky je možné koupit v různých formách. Krémy, mléka, spreje, oleje či gely jsou na trhu běžně dostupné. Neexistuje však důvod, proč používat jedno, a nikoli druhé. Co je tedy rozhodující? Výška a kvalita ochranného faktoru.

"Je to individuální. Záleží na osobním pocitu, co je komu příjemnější. Rozhodně však platí, že na prvním místě při nákupu stojí výška a kvalita ochranného faktoru," říká primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

Co je vlastně UV faktor?

Látka, která blokuje, odráží nebo pohlcuje ultrafialové záření. Tím brání tomu, aby paprsky dopadaly přímo na kůži a poškozovaly ji. A protože existuje rizikové UVA a UVB záření, existují i dva ochranné UV faktory ­ proti UVA záření a proti UVB záření. Dobré a kvalitní opalovací krémy by měly obsahovat oba typy.

Ale na obalu bývá pouze jedno číslo?

Číslo na obalu je skutečně bohužel zatím jen jedno. Označuje výšku ochranného faktoru proti UVB záření. Toto číslování je ve světě již jednotné. Určování UVA faktoru však zatím není. Přesto by měl zákazník kupovat pouze takový výrobek, na jehož obalu je alespoň poznámka, že přípravek má i UVA faktor.

Které záření více poškozuje kůži?

Dříve se předpokládalo, že UVB. Proto první krémy měly blokovat hlavně toto záření. V současné době se však už ví, že oba typy pokožku zatěžují. UVB vyvolává bezprostřední spálení kůže, UVA potom zejména předčasné stárnutí. A obě záření dokážou vyvolat rakovinové změny.

Jak člověk zjistí, jaký UV faktor je pro něj vhodný?

Každý z nás může být podle svého kožního fototypu slunečním paprskům teoreticky vystaven po určitou dobu, aniž by se spálil. Ochranný faktor označuje, kolikrát déle může člověk na slunci být. Například pokud pro fototyp II platí deset minut, použije-li SPF 6, doba pobytu se prodlouží na šedesát minut čili na hodinu. Ale to je všechno. Déle už nesmí na slunci pobývat. Ani když se během dne znovu namaže opalovacím prostředkem se stejným faktorem. Ten čas už se jednoduše nedá znásobit.

Co u moře, kde je většina lidí na pláži i několik hodin? Jak to v takových podmínkách provést?

Výpočet je jednoduchý. Dejme tomu, že člověk má citlivější kůži, to znamená, že může být na slunci bez ochrany maximálně deset minut. Přesto chce ležet na pláži například pět hodin. V tom případě musí použít nejméně faktor 30 ­ třicet krát deset je tři sta minut.

Lze nějak poznat kvalitní opalovací prostředek?

Je to obtížné, ale platí několik základních pravidel ­ je dobré se vyhnout úplně nejlevnějším produktům, které nabízejí vysoké faktory za minimální ceny. Také by spotřebitel neměl nikdy kupovat opalovací přípravky ve stánku. U těchto prostředků je velmi důležité skladování. Například Australané, kde je problém se zhoubnými nádory kůže největší, říkají, že se opalovací krém má skladovat s potravinami, to znamená ve stejných podmínkách, za jakých se uchovává jídlo. Když je opalovací krém spolu s máslem, má člověk záruku, že je o něj dobře postaráno, protože máslo také nenecháte celý den ležet na sluníčku. Opalovací přípravky je dobré uchovávat zároveň s jídlem, říká primářka Ivana Krajsová.

 

Autor:


Témata: Test iDNES.cz, Máslo


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Brigádnice Eva Pláničková sklízí první dozrávající jahody na plzeňské plamntáži u Kalikovského mlýna
Tristní bilance prodejců jahod na severu Moravy: dva ze tří porušili zákon

Většina obchodníků prodávajících v Moravskoslezském a Olomouckém kraji jahody, jejichž stánky zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákon o...  celý článek

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

Hotový uvařený kečup
Kaufland prodával kečup s klamavým obsahem rajčat, výrobek musí stáhnout

V kečupu vyrobeném v Polsku byla jen polovina rajčat, která v něm podle informace na obale měla být, zjistila laboratorní analýza Státní zemědělské a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.