Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejlepší podnikatel světa: Věřím, že General Motors nepadne

  10:50
Monte Carlo (Od našeho zvláštního zpravodaje) - S podnikáním začínal v roce 1985, kdy zkusil vyrábět první skla do automobilů v Číně. Dnes je Cao Dewang, většinový vlastník firmy Fuyao Glass Industry, čtvrtým největším výrobcem autoskel na světě a od včerejška také nejlepším podnikatelem světa v soutěži firmy Ernst & Young.

Světový podnikatel roku 2009, Číňan Cao Dewang se svou čerstvě získanou trofejí. | foto: kenlennox.com

Když Cao Dewang do byznysu vstupoval, prakticky veškerá skla do automobilů se do Číny dovážela. Teď je to naopak, Cao ovládá sedmdesát procent domácího trhu a dodává gigantům jako je Toyota, GM nebo Volkswagen. "Věřím, že General Motors nepadne. Pozvali mě na oslavu," říká novopečený nejlepší podnikatel světa.
 
Proč si myslíte, že jste vyhrál právě vy?
Myslím, že díky tomu, že jsem firmu vybudoval od nuly. To bylo jedno z důležitých kritérií porotců. Poprvé jsem zkusil podnikat v roce 1985, kdy byla téměř veškerá automobilová skla do Číny dovážena. Dnes se do Číny nedováží ani jedno procento, my ovládáme asi sedmdesát procent čínského trhu a celosvětově desetinu. Dodáváme osmi největším automobilkám, od General Motors, Toyotu až po Audi a Volkswagen.
 
Nepřijdete brzy o svého velkého odběratele General Motors, který je před krachem?
General Motors je ve vážných finančních problémech, ale věřím, že nezbankrotuje. Tento týden jsem od nich dostal pozvání, abych se čtvrtého června zúčastnil v Detroitu oslavy, kterou firma pořádá pro svých deset největších dodavatelů. Přece by mi to jinak neposílali.
 
Jak finanční krize, která hodně ovlivnila automobilový průmysl, zasáhla váš byznys?
Ne tak hodně jako západní firmy. První čtvrtletí letošního roku bylo sice meziročně slabší o čtyřicet procent, ale ve druhém už jsme meziročně o dvacet procent rostli. Výsledky prvního čtvrtletí také hodně ovlivnily Vánoce a čínský Nový rok - svátky, které byly hodně blízko sebe. Takže se moc nevyrábělo.
 
Vidíte na krizi něco pozitivního?
Automobilový průmysl se mění a výrobci musejí kvůli konkurenci uvádět na trh stále častěji stále více různých modelů. To znamená, že my vyrábíme série skel kolem dvou set tisíc kusů místo dřívějších dvou milionů. A ty ještě musíme posílat po různých částech světa. Jenže to nám vyhovuje, protože jsme byli zvyklí na zásobování domácího čínského trhu, který potřeboval menší počty skel. Teď se umíme lépe přizpůsobit.
 
Jak dlouho může útlum trvat?
Těžko říci, jak dlouho se bude odvětví z krize vzpamatovávat. Určitě uvidíme konsolidaci v autoprůmyslu, o námluvách mezi GM či Fiatem se mluví veřejně, ale ať to dopadne jakkoli, GM v nějaké podobě přežije. General Motor má dvě velká témata k řešení: silné odbory a závislost na velkých autech. Věřím, že i díky zásahu americké vlády Baracka Obamy bude s odbory GM co nejdříve uzavřena kolektivní smlouva. My máme výhodu ve velkých finančních pobídkách čínské vlády, která nám pomáhá s likviditou i podporuje spotřebu.
 
Evropské automobilky obvykle upozorňují na špatnou kvalitu čínských výrobců. Co proti tomu děláte?
To je divné. Když si tak stěžují, tak proč naše skla kupují? Prostě dodáváme BMW, Mercedesu či Audi. To je moje odpověď.
 
Jste velký filantrop, už jste prý na dobročinné účely věnoval přes 300 milionů dolarů. Proč jste se rozhodl takto "utrácet" zisky?
Jako podnikatel musíte umět vydělat peníze, ale také je vrátit zpět do regionu, odkud pocházejí. Pomáhám hlavně studentům dosáhnout vzdělávání.
 
Investujete také do budov, které spadly při loňském zemětřesení v provincii S-čchuan, při němž zahynulo  více než pět tisíc studentů?
Náš charitativní fond není určen přímo na stavbu nebo obnovu škol, ale na podporování studentů na univerzitách a pro absolventy, kteří po vysoké škole nemohou najít práci.
 
Proč podle vás školní budovy spadly? Byly ošizené, jak tvrdí rodiče zemřelých dětí, kteří to vyčítají vládě?
(To je možná politicky citlivá otázka, ale zkusme to, říká překladatel. Cao Dewang ale bez zaváhání odpoví, pozn. red.) Souhlasím. Byla to otázka kvality. Školy nebyly dostatečně zkontrolovány po stránce bezpečnosti.
 
Stane se podle vás Čína v dohledné době ekonomickým lídrem světa?
Nevěřím, že jen tak předběhne Spojené státy nebo Japonsko. Potřebujeme nejdříve utratit obrovské peníze na rozvoj vlastní ekonomiky a infrastruktury, než se přiblížíme Západu. A to nás bude stále brzdit. Ale je jasné, že jsme díky finančí krizi, která Čínu tolik nezasáhla, získali určitou výhodu.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...