Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejlevnější auto na světě stojí 40 tisíc, v prodeji je ode dneška

  9:24aktualizováno  9:24
I kdyby se ultralevná osobní vozidla Tata nakonec neprodávala tak dobře, nemohl by si indický výrobce nákladních vozů Tata Motors udělat lepší reklamní kampaň. Značka Tata totiž spolehlivě obletí svět, kdykoli se kolem výroby jejích malých vozidel něco stane.

Nejlevnější auto na světě bude Indy stát v přepočtu 40 tisíc. | foto: Tata

A je to tu zas. Miliarda Indů si podle továrny bude moci ode dneška malé a úsporné auto koupit. I když ne tak docela. Od naprosté většiny lidí se budou objednávky přijímat až od druhého dubnového týdne a první pasažéry sveze pravděpodobně až někdy v létě.

Auto s motorkou pod kapotou Tata Nano, jak se skromný vůz se spíše motocyklovým motorem jmenuje, má zájemce přijít na sto tisíc rupií, což v přepočtu není ani čtyřicet tisíc korun.

Nano bude pohánět dvouválec o výkonu 33 koní, jehož maximální rychlost bude dosahovat 105 kilometrů za hodinu. S dieselovým motorem výrobce počítá až později. Zákazníci budou muset navíc oželet základní výbavu, která je u ostatních vozů běžná, jako je třeba rádio nebo klimatizace.

O vozidlo bude podle expertů velký zájem. Důkazem může být i to, že již nyní srazilo ceny ojetin v Indii až o pětinu, čemuž se mezi odborníky začalo přezdívat „Nano efekt“.

Firma Tata chce letos v Indii vyrobit a prodat padesát tisíc těchto modelů. A slibuje si, že v dalších letech jich prodá více než desetkrát tolik – půl milionu až milion kusů. Doufá, že tím spustí lavinu zájmu, jaký v padesátých a šedesátých letech nastartovaly Volkswagen a Fiat s modely Brouk a Fiat 500 a 600.

Nano je určené jen pro indický trh. Například Evropané se dočkají obdobného modelu, nazvaného Europa, který bude přizpůsoben evropským emisním a bezpečnostním normám, až později. Navíc si za něj budou muset připlatit – zřejmě bude stát až třikrát tolik.

Přeřadit na osobní auta, a k tomu ještě na extralevná, se v ochladlé globální ekonomice může vyplatit. Nejlepší vyhlídky na automobilovém trhu mají podle nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG v následujících letech Čína a právě Indie, kde je Tata trojkou na trhu.

Zákazníci podle průzkumu budou při koupi auta klást mnohem větší důraz na nízkou spotřebu (96 procent dotázaných) a cenu vozu (83 procent). Relativně nejméně je pak zajímají pobídky ke koupi nového vozu a servis.

Koupili byste si nejlevnější auto na světě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 31. března 2009. Anketa je uzavřena.

Ne 5171

Ano 1034

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.