Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejmenší letiště světa chce pomáhat Africe. Piloti se na něj nepodívají

  17:52aktualizováno  17:52
V africké Rwandě možná bude stát nejmenší letiště světa a budou na něj létat výhradně drony, tedy bezpilotní letouny. V Benátkách na bienále architektury byl představen nákres projektu. Plán počítá jen se třemi budovami a účelem bude především distribuce humanitární pomoci.

Prototyp základny pro drony, ze které by se v Africe měla distribuovat humanitární pomoc a lékařský materiál stojí v italských Benátkách.(květen 2016) | foto: Profimedia.cz

Letiště bude podle představ architektů sloužit především k distribuci léků a lékařského vybavení. Malé drony jsou k tomuto účelu praktické, protože se dokážou dostat i do těžko přístupných míst.

Návrh úplně prvního úplného letiště pro drony zveřejnilo světoznámé britské studio Foster na 15. Mezinárodním bienále architektury v Benátkách. Ve Rwandě údajně začnou stavební práce už letos a stavba by měla být dokončena v roce 2020, informuje časopis Dezeen.

Fotogalerie

Nejmenší letiště na světě bude mít kapacitu distribuovat zásoby na téměř polovině území Rwandy, uvádí server Designboom. Na něj naváže dalších 40 malých letišť po celé zemi. Podle ambiciózního plánu by mohlo do roku 2030 stát malé letiště pro bezpilotní letouny v každém městečku v Africe.

Drony se už sice zcela běžně využívají při filmování či prozkoumání neznámých míst. Firmy a designéři chtějí ale tyto stroje využít i pro jiné účely. Věří, že by mohly pomáhat přepravit služby nebo lékařskou pomoc.

Projekt má humanitární rozměr

Letiště bude distribuovat především léky či krev. Projekt chce propojit rychle se rozvíjející nové technologie a sociální rozměr architektury.

Malá africká země Rwanda leží ve střední Africe, takže by malá letiště mohla posloužit i dalších zemím, třeba Kongu. Chudá Afrika má problém s infrastrukturou, takže se často stává, že důležité dodávky nejsou doručeny včas.

Na letištích pro drony bude působit společnost Red Line, kterou provozuje Švýcarský národní technologický institut za účelem pomoci rozvojovým zemím. Společnost by měla sice převážet hlavně zdravotnický materiál, letiště se dá ale také využít i na převoz jiných nákladů.

Nadace Normana Fostera navíc hledá také způsoby, jak by se daly využít solárně poháněné komponenty SolarBrick od designéra Olafura Eliassona. Ty dokážou nabít dlouhotrvající baterie, které by pak dodávaly energii do LED lamp. Materiál by tak osvětlil letiště i tam, kde je i elektrické vedení vzácnost.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.