„Kaufland lidé hodnotí jako nejlevnější,“ vysvětluje Pavel Cabal z Incomy Research. Ta každý rok osloví tisíc až dva tisíce zákazníků a ptá se, co kam jezdí nakupovat a co si o jednotlivých obchodech myslí.
Právě zveřejněné výsledky vycházejí z dat nasbíraných ve druhém pololetí uplynulého roku. Pořadí sedmi nejnavštěvovanějších obchodů se loni nezměnilo. Všichni uhájili svá umístění z předchozího roku.
To, jak je který obchod navštěvován, souvisí kromě cen hlavně s tím, kolik má daný řetězec prodejen. Blízkost obchodu je totiž pro zákazníky stále nejdůležitějším faktorem při rozhodování, kam půjdou nakoupit.
Například Globus, který je hodnocen z pohledu šíře sortimentu, kvality zboží i prodejny jako nejlepší, tak příčky v návštěvnosti neláme. Má „jen“ třináct hypermarketů.
Leták LidlNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz. S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl. |
Pro obchod přitom není důležitá jen návštěvnost, ale i to, jestli do něj lidé jezdí na hlavní nákup, nebo jen pro zapomenutá vajíčka. Podle toho totiž vypadá jejich útrata.
Kaufland je i v tomto případě první, na druhém místě je však už Tesco a na třetím Penny Market. Čtvrtou příčku mezi řetězci z pohledu hlavního nákupu drží překvapivě Jednota, která je hojně zastoupena v menších městech a vesnicích.
Obchody si v cenách pohoršily
Zdražování nastartované loni na podzim zhoršilo téměř u všech velkých obchodníků známky, kterými zákazníci hodnotí výši jejich cen.
„Polepšil si pouze Albert, který měl loni kampaň na nízké ceny,“ říká Pavel Cabal, který má ve společnosti Incoma, jež se zabývá průzkumy trhu, na starosti studii Shopping Monitor mapující chování zákazníků. Podle něj je tak vidět, že reklamní kampaně na lidi zabírají.
Pořadí řetězců, pokud jde o hodnocení jejich cen, se loni nezměnilo. Nejlevnější a zároveň i nejnavštěvovanější zůstal v očích zákazníků Kaufland. Rozměrem se sice jeho obchody rovnají hypermarketům Tesco či Hypernova, ale způsobem co nejjednoduššího a pro něj levnějšího prodeje se řadí k diskontům.
Na dalších místech v hodnocení cen tradičně končí diskontní řetězce jako Lidl či Penny Market.
„Diskonty jsou hodnoceny jako cenově výborné a s horší kvalitou nákupního prostředí. Hypermarkety lidé známkují jako dobrou cenu s dobrou kvalitou,“ říká Cabal. Do diskontů, které patří k těm nejvíce expandujícím, anebo do Jednot vyrážejí v porovnání s hypermarkety spíše lidé starší, s nižšími příjmy.
„Zákazníci hypermarketů jsou spíše mladší, s vyšším vzděláním a vyššími příjmy,“ dodává Cabal.
S cenovým vnímáním hodně souvisí to, jak obchodní řetězce zákazníky „masírují“. Z průzkumu Incomy totiž vyplývá, že podle letáků stále nakupuje skoro třetina domácností, konkrétně třicet procent. To je sice proti předchozímu roku pokles, ale ne na žádná historická minima. Nejvíce letáky zaplavují schránky právě řetězce jako Kaufland, Lidl, Plus Discount či Tesco.
„Nízké“ ceny jsou také stále ústředním mottem reklamy všech velkých obchodníků. Stále totiž platí, že dostatečně zlevněná kostka másla nebo rohlík za devadesátník přitáhne lidi do obchodu a pak už v něm nechají peníze i za další, ne tak výhodné zboží.
Uzenáři v hypermarketech
Určitým nebezpečím pro velké obchodní sítě je, že přibývá lidí, kteří si jdou nakoupit čerstvé pečivo, maso, uzeniny nebo kosmetiku raději do specializovaného obchodu než do velkého hypermarketu. Některé už se na to snaží reagovat a třeba Kaufland předělává postupně své prodejny. Přidává do nich pulty s lahůdkami a krájenými uzeninami.
Diskonty to řeší jinak a nechávají pod svou střechou místo i pro specializovaného uzenáře. To je případ Penny Marketu i Plus Discountu s uzeninami Procházka, Novák či Zeman. Právě Penny Market či Billa, které přebírají obchody Plus a Delvita, budou zřejmě v příštím roce patřit k těm, které si polepší na žebříčku návštěvnosti. Co do počtu obchodů totiž snadno a výrazně předběhnou své konkurenty, jakými jsou pro Penny Lidl či pro Billu Albert.
Plus Discount si přitom vedl až donedávna velmi dobře, ale loni si pohoršil na žebříčku míst, kam lidé chodí pro hlavní nákupy. V návštěvnosti ztratila i z trhu se stahující Delvita.
Druhý nejnavštěvovanější Lidl byl naopak do předloňska lidmi brán spíše jako místo pro doplňkové nákupy než pro hlavní nákup. „Loni se poměr otočil. Proto je i vysoko v návštěvnosti, je populární, ale lidé tam nenechají tolik peněz,“ říká Cabal.
. OBLÍBENOST OBCHODŮ(Procento lidí, kteří nakupovali v řetězci v posledním půl roce)Kaufland 52 % Lidl 45 % Hypernova 39 % Penny Market 37 % Tesco hypermarket 32 % Albert 30 % Plus Discount 27 % Globus 27 % Billa 22 % Jednota 22 % Pramen : Incoma Research |