Za opravu, kterou projektanti nacenili na 2,4 miliardy korun, požaduje společnost Strabag 1,15 miliardy. Mezi sedmi přihlášenými je Strabag bezkonkurenčně nejlevnější. Druhá nejnižší nabídka sdružení firem Metrostav, Průmstav a Imos je o dvě stě milionů dražší. Nejvyšší cenu nabídla Skanska: 1,81 miliardy korun.
Zájem o rekonstrukci mělo osm firem, jedna z nich však byla vyloučena hned. OHL-ŽS totiž poslalo nabídku na špatnou adresu a muselo být ze soutěže vyřazeno.
Strabag nyní působí hlavně v byznysu se stavbou silnic a dálnic, v Praze se podílel například na stavbě obchodního centra Palladium.
Budova Národního muzea je přitom pro veřejnost uzavřená už od července roku 2011. Náměstek ředitele Národního muzea Milan Plaček zpoždění s rekonstrukcí vysvětluje zásahy ministerstva kultury do stavebního programu. "Jeden suterén se vypustil, muselo se znovu projednat stavební povolení a předělat dokumentace," popisuje Plaček. Souhlas se zakázkou vydala vláda teprve v květnu letošního roku, minulý týden odevzdávali uchazeči nabídky.
S rekonstrukcí se začne nejdříve v roce 2014, kdy hodnotící komise vyhlásí vítěze. Nyní nastává fáze posuzování kvalifikace uchazečů a hodnocení nabídek. Jediným kritériem je právě požadovaná cena. "Pokud komise shledá některou z nabídkových cen jako mimořádně nízkou, je povinna si ze zákona vyžádat od uchazeče její zdůvodnění," vysvětlil další prodlevu Plaček. Oprava má trvat tři a půl roku.
Národní muzeum nedávno také vysoutěžilo firmu na restaurátorské práce v interiéru. Zakázku za 23 milionů korun získala společnost Pracom.