Z něj vyplývá, že by firmu mělo opustit až 140 pilotů a 240 palubních průvodčích, tedy zhruba čtvrtina jejich celkového počtu. Celkem chce firma propustit až 860 lidí, tedy téměř pětinu.
Nejmenší podíl propuštěných bude naopak mezi administrativními pracovníky. Úředníků má z firmy zmizet jen 15 procent. "Vyžádali jsme si k tomu další podklady," komentoval počty Petr Voldán z odborové organizace leteckých techniků.
Firma chce podle dopisu propouštět podle postradatelnosti lidí, výše mzdových nákladů a pracovního hodnocení.
Proč se ČSA takto rozhodly a kolik lidí nakonec skutečně odejde, nechtějí aerolinky zatím říct. "Konečný počet a profesní struktura zaměstnanců, kteří budou muset společnost opustit, budou známy a zveřejněny až po ukončení příslušných jednání," uvedla mluvčí Hana Hejsková.
Piloti jsou proti
Piloti propouštění zpochybňují, podle nich není nutné v tak vysokých číslech. I když za první pololetí počet cestujících klesl o desetinu, v posledních týdnech je na palubách letadel nepatrně více lidí než loni, lépe se vyvíjí i výhled pro následující týdny. Počty cestujících však nejsou dle Hejskové vše, protože klesá výnos na jednoho cestujícího.
Podle zápisu z jednání mezi odbory a vedením, který má MF DNES k dispozici, navíc propouštění chtějí ještě před koupí investoři. "Je to i požadavek potenciálního investora, který akcionář přijal," odpověděl podle zápisu z jednání na dotaz odborářů viceprezident Jiří Devát.
Podle Tomáše Uvíry z ministerstva financí však jde o nedorozumění. "Jde o požadavek investora na předložení plánu, jak si ČSA představují řešit dopady krize," dodal s tím, že to samé chtěla i dozorčí rada.
Podle šéfa odborové organizace pilotů CZ ALPA Filipa Gaspara je podivné načasování propouštění. "K takové redukci společnosti by nemělo docházet měsíc před privatizací, ale měl by o ní rozhodnout až budoucí vlastník," uvedl Gaspar.
Piloti jsou v posledních měsících ve sporu s vedením ČSA, protože se jim nelíbí způsob rozprodávání majetku aerolinek.
O ČSA má zájem Air France- KLM a konsorcium Travel Service/Unimex. Ale zda nakonec nabídku do 15. září podají, není jisté. Letectví je totiž v hluboké krizi a ČSA navíc letos počítají se ztrátou.