Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejohroženější profese v ČSA jsou piloti a letušky, odejde až čtvrtina

  2:04aktualizováno  2:04
Kolem chystaného propouštění v Českých aeroliniích začíná být hodně horko. Především mezi piloty a stevardkami. Právě těch by se mělo chystané zeštíhlení týkat nejvíce. Vyplývá to z dopisu, který ČSA poslaly Úřadu práce pro Prahu 6 a který má MF DNES k dispozici.

České aerolinky se budou masivně zbavovat lidí. Nejvíce odejde letušek a pilotů. Ilustrační foto | foto: ČSA

Z něj vyplývá, že by firmu mělo opustit až 140 pilotů a 240 palubních průvodčích, tedy zhruba čtvrtina jejich celkového počtu. Celkem chce firma propustit až 860 lidí, tedy téměř pětinu.

Nejmenší podíl propuštěných bude naopak mezi administrativními pracovníky. Úředníků má z firmy zmizet jen 15 procent. "Vyžádali jsme si k tomu další podklady," komentoval počty Petr Voldán z odborové organizace leteckých techniků.

Firma chce podle dopisu propouštět podle postradatelnosti lidí, výše mzdových nákladů a pracovního hodnocení.

Proč se ČSA takto rozhodly a kolik lidí nakonec skutečně odejde, nechtějí aerolinky zatím říct. "Konečný počet a profesní struktura zaměstnanců, kteří budou muset společnost opustit, budou známy a zveřejněny až po ukončení příslušných jednání," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Piloti jsou proti

Piloti propouštění zpochybňují, podle nich není nutné v tak vysokých číslech. I když za první pololetí počet cestujících klesl o desetinu, v posledních týdnech je na palubách letadel nepatrně více lidí než loni, lépe se vyvíjí i výhled pro následující týdny. Počty cestujících však nejsou dle Hejskové vše, protože klesá výnos na jednoho cestujícího.

Podle zápisu z jednání mezi odbory a vedením, který má MF DNES k dispozici, navíc propouštění chtějí ještě před koupí investoři. "Je to i požadavek potenciálního investora, který akcionář přijal," odpověděl podle zápisu z jednání na dotaz odborářů viceprezident Jiří Devát.

Podle Tomáše Uvíry z ministerstva financí však jde o nedorozumění. "Jde o požadavek investora na předložení plánu, jak si ČSA představují řešit dopady krize," dodal s tím, že to samé chtěla i dozorčí rada.

Podle šéfa odborové organizace pilotů CZ ALPA Filipa Gaspara je podivné načasování propouštění. "K takové redukci společnosti by nemělo docházet měsíc před privatizací, ale měl by o ní rozhodnout až budoucí vlastník," uvedl Gaspar.

Piloti jsou v posledních měsících ve sporu s vedením ČSA, protože se jim nelíbí způsob rozprodávání majetku aerolinek.

O ČSA má zájem Air France- KLM a konsorcium Travel Service/Unimex. Ale zda nakonec nabídku do 15. září podají, není jisté. Letectví je totiž v hluboké krizi a ČSA navíc letos počítají se ztrátou.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Benzinová stanice Tank Ono na archivním snímku z roku 2009.
Tank Ono dál roste, kvůli expanzi firma loni spadla do ztráty

Síť levných čerpacích stanic Tank Ono loni prodala sice rekordní množství pohonných hmot, ale její tržby klesly a firma prodělala. V expanzi ale dál pokračuje,...  celý článek

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...
BMW investuje v Česku miliardy do testovací centra pro samořiditelná auta

Česko má velkou šanci stát se v budoucnu jedním z velkých center vývoje i výroby elektromobilů či samořiditelných aut. Do tuzemska už míří velké investice do...  celý článek

Stevardka Českých drah
Vlakušky se Českým drahám prodraží, budou stát o polovinu více

České dráhy zaplatí v příštích letech o padesát procent více za služby vlakového doprovodu ve vybraných dálkových vlacích. Vlakušky, jak se externímu personálu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.