Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejsme autopůjčovny, tvrdí leasingové firmy a službu ruší

  14:11aktualizováno  18:02
Pořídit si auto na leasing může být větší problém. Tři ze čtyř největších poskytovatelů leasingu od ledna zrušili tuto službu pro fyzické osoby. Důvod je prostý. Spotřebitelé mají od ledna právo odstoupit do 14 dnů od smlouvy a poskytovatelé leasingu se proto bojí, že by si z nich lidé udělali autopůjčovny.

Pokud nejste firma, koupit auto přes leasing už někde nepůjde. Ilustrační foto. | foto: Škoda Auto

Upozornily na to dnešní Lidové noviny. (více na lidovky.cz)

Problém je v tom, že u leasingu na rozdíl od spotřebitelského úvěru zůstává automobil v majetku leasingové společnosti až do splacení. Hodnota auta výrazně klesá už krátce po jeho pořízení, firmy se tedy bojí, že by prodělávaly kvůli "mazanosti" Čechů a jejich zneužívání nových pravidel zákona o spotřebitelském úvěru.

Zákon umožňuje lidem do 14 dnů vypovědět třeba smlouvu o půjčce s úvěrovou firmou nebo bankou, což platí i o finančním leasingu. Službu pro fyzické osoby proto zrušily od ledna společnosti UniCredit Leasing, Credium a ČSOB Leasing. Největší hráč na trhu ŠkoFIN zvolil vyčkávací taktiku a rozhodne se až podle toho, zda budou nová pravidla lidé zneužívat.

"Finanční leasing pro fyzické osoby stále zůstává v naší nabídce. Chceme našim zákazníkům vždy poskytovat kompletní portfolio služeb a produktů. V současné době zákazníci ŠkoFINu financují své vozy z více než 80 procent prostřednictvím úvěrů," uvedl šéf marketingového oddělení Jan Kloud.

Nicméně tři ze čtyř největších firem leasing zrušily, aniž by měly špatné zkušenosti. Kromě nich leasing přestala nabízet i společnost Essox.

"Čekáme, že lidé této možnosti budou chtít zneužívat a udělat si z leasingové společnosti jakousi půjčovnu na zkoušku," sdělila Lidovým novinám projektová manažerka ČSOB Leasing Marta Slažanská. Jiným důvodem může být ale pokles oblíbenosti leasingu jako finančního produktu.

Zájem o leasing upadá

"Finanční leasing pro fyzické osoby je na ústupu již od roku 1995," říká Pavel Zúbek z GE Money Bank. Banka proto tuto službu v podstatě nahradila před rokem běžnými spotřebitelskými úvěry.

O úpadku leasingu automobilů svědčí už zkušenosti prodejců automobilů v roce 2009. "Je to jen zvyková záležitost, dříve jste si jinak auto na splátky pořídit nemohli," sdělil dříve redakci MF DNES Michal Šturma z obchodního domu automobilů Auto Jarov.

"Podíl leasingových produktů, které u nás využívaly fyzické osoby, tvořil v roce 2010 méně než jedno procento. To jenom potvrzuje trend úpadku leasingových automobilů." sdělil iDNES.cz Jáchym Knedlhans, ředitel finančních služeb AAA Auto.

Podle odborníků je těžké určit, zda je nákup auta výhodnější přes leasing nebo spotřebitelský úvěr. "Jasný vítěz výhodnosti mezi spotřebitelským úvěrem a leasingem není. Záleží na tom, jak je nabídka nastavená," tvrdí Petr Syrový, finanční analytik společnosti KFP.

Příklon ke spotřebitelským úvěrům při nákupu automobilů potvrzuje i finanční poradce Petr Mikulenka, podle kterého jsou úvěry úrokově výhodnější. Lidé chtějí prý vůz ihned vlastnit. "Navíc pro získání úvěru na nákup vozu s cenou do tří set tisíc korun není nutné vždy dokládat příjmy, čímž se stává dostupnějším. Zájemci o koupi vozu nemají obecně přehled o tom, jaké způsoby financování se jim nabízejí, proto často kývnou na nabídku hned v autosalonu či bazaru. Taková nabídka ale nemusí být nutně nejvýhodnější," říká.

Koupě auta na leasing má také další nevýhodu. Jako fyzická osoba nedostáváte bonusy na povinném i havarijním pojištění, protože nejste vlastníkem vozu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.