Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výzkum: Češi řadí mezi nejlepší značky banky a za jídlo si rádi připlatí

  • 39
Zdravý životní styl je trendem dnešní společnosti, tomu se snaží přizpůsobit i gastronomické odvětví prostřednictvím kvalitních potravin. A právě za takové jídlo je český zákazník ochoten si připlatit, vyplývá ze studie Fair play: 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku 2017 od firmy KPMG. Žebříčku nejlépe hodnocených značek však dominují finanční společnosti.

„Český zákazník si rád připlatí za výjimečnou kvalitu, příjemné prostředí a za to, že dlouho nečeká,“ říká tým odborníků, kteří pracovali na výzkumu. Pokud jde o rychlost, lidé si čím dál raději zaplatí i dovoz hotového jídla přímo domů nebo do kanceláře.

Právě gastronomie se umístila nejlépe z devíti hodnocených odvětví. Lidé zapojení do výzkumu si chválí nabídku restaurací i fastfoodů. Oceňují i to, že se v gastronomii stále více dbá na bio a čerstvé domácí suroviny. Proto i pro provozovatele restaurací je původ potravin klíčový, zjistil výzkum.

Patnáct nejlépe hodnocených značek

1. Air Bank

2. Equa bank

3. Fio banka

4. Formaggeria Gran Moravia

5. Student Agency (RegioJet)

6. Kanzelsberger

7. Ugo

8. Rohlík.cz

9. Neoluxor

10. Mobil.cz

11. Yves Rocher

12. IKEA

13. Fischer

14. Lidl

15. Škoda Auto

Kromě odvětví studie srovnávala i 220 konkrétních značek. Z těch se na prvních třech místech umístily společnosti z finančního sektoru, tento segment trhu se ale ve výzkumu umístil až na šestém místě.

Žebříčku dominují Air Bank, Equa bank a Fio banka. „Nejlépe se umístila Air Bank, u níž se projevuje, jak pozitivně lidé hodnotí, když mohou své bankovní potřeby, jako je třeba založení účtu, vyřídit snadno, rychle a s vynaložením minimálního úsilí. Zákazníci vnímají, že bance nezáleží jen na vlastním profitu,“ říkají výzkumníci.

Lidé zapojení do výzkumu také kladně hodnotili, pokud jim banka pomohla vyřídit jejich požadavky co nejrychleji, snadno a komfortně. I díky tomu se na druhém místě umístila Equa bank. Společně s Fio bankou získaly všechny tři společnosti vysoké hodnocení důvěryhodnosti.

Výzkum, který provedla poradenská firma KPMG, zkoumal zákaznické zkušenosti 5 000 Čechů s 220 obchodními značkami. Využíval metodiku, která stojí na šesti pilířích zákaznické zkušenosti - empatii, čas a úsilí, očekávání, integritu a personalizaci. Sběr dat probíhal v prvním čtvrtletí roku 2017.

Studie Fair play zkoumala i zkušenosti lidí s reklamacemi. „Stále ještě platí, že průměrného českého zákazníka až šokuje, když jeho reklamace zboží proběhne v klidu a on se při tom nemusí cítit jako kriminálník. Češky a Češi jsou i dnes spíše připraveni na konflikt,“ říká šéf výzkumného týmu společnosti KPMG Michal Pobuda (více o této části výzkumu jsme psali zde).