Vzácnému stroji vyrobenému v roce 1947 fanoušci letectví přezdívají "basa". Kromě kostry, rámu, kabiny a motoru s kapotou je totiž celý ze dřeva a plátna.
O jeho významu vypovídá fakt, že dokonce i před svou nedávnou kompletní renovací získal titul nejhodnotnějšího letadla vyrobeného těsně po válce na největším leteckém srazu Oshkosh v USA.
Dochovaných neletových kusů stroje Zlin-381 je na světě jen pár. Letoun koupila společnost Zlín - Avion service v USA před více než rokem. Demontovali z něj neoriginální pohonnou jednotku a pak zahájili jeho kompletní renovaci.
"Letí jako nové"
Jde o jeden ze dvou letu schopných exemplářů a vůbec nejstarší dochovaný i provozuschopný stroj vyrobený v otrokovických závodech.
"Při určitých konfiguracích se rozkmitá indikátor pumpy. Nad Holešovem jsem trochu znervózněl," prohodil Martin Nepovím krátce poté, co po necelé hodině letu vystoupil z kabiny v letecké kombinéze.
Nepovím je jednatelem slavičínské společnosti Airtrade, která obchoduje s letadly - včetně těch historických.
"To jsou ty veteránské vrtochy, to si musíš zvyknout, není to digitál," navázal na let Milan Jančář ze společnosti Zlín - Avion service. "Ale jinak to letí jako nové," dodal Nepovím.
Stroj vyrobily roku 1947 někdejší Baťovy letecké závody, po válce přejmenované na Automobilové závody Zlín n. p., závod Otrokovice Zlin Avion. Z výroby šel tento exemplář do armády, kde na něm do roku 1950 cvičili mladí vojenští piloti.
Pak jej získal civilní aeroklub, až jej nakonec státní Omnipol prodal do Německa, kde byl do 60. let. Pak putoval do USA, kde vystřídal asi tři majitele.
"Já jsem ho pak na prodej v USA objevil roku 2010. Nastalo dlouhé martyrium prokázání původu, že jde skutečně o otrokovické letadlo. Jinak bych ho nechtěl," vzpomíná Nepovím.
Hodnota letounu je nevyčíslitelná
Společnost Zlín - Avion service pak na stroji nechala přes dva tisíce hodin práce. "Část od kabiny dopředu je komplet nová. Je ale vyrobena přesně podle dochovaných výkresů," zdůraznil Jančář.
Původně přitom bylo vyrobeno přes tisíc těchto letadel.
Výrobu v Otrokovicích zavedli Němci pro svou luftwaffe už roku 1941, za války jich bylo vyrobeno 800. Po válce pokračovala výroba asi 350 strojů, které létaly v Baťových aeroklubech od Popradu až po Cheb, vyráběly se i v Německu, Švédsku a v Nizozemí.
Svým současným zbarvením letoun imituje prvních deset poválečných kusů, postavených od roku 1945 do roku 1950. Na přídi má emblém s Baťovým mrakodrapem, který na stroji tohoto typu měla známá zlínská pilotka Božena Krajčová.
"Líbil se nám tak moc, že jsme ho použili i zde," shodli se oba nadšenci letectví. Zajímavostí přitom je, že akrobatka Krajčová právě na takovém typu letadla v padesátých letech uletěla z komunistického Československa do ciziny. "I v tom emblému je tedy kus historie," dodal Jančář.
Cena letounu po opravě přesahuje tři miliony korun, jeho hodnota se nicméně dá jen velmi těžko vyčíslit.
"Není to o penězích, primární zájem není to prodat. Jsme lokální patrioti, je to o vztahu k baťovské tradici, značce Zlin a k tomuto regionu," upozornil Nepovím.
Naznačil přitom, že kdyby se letoun vyvedl v barvách luftwaffe, byly by zřejmě šance na prodej vyšší. "Každý chce po sobě na světě nechat nějakou stopu. My jsme chtěli tento stroj zachránit," ujistil.