Elektrické podniky vypustily "električku" s číslem 240 na koleje poprvé 29. února 1908. Tramvaj vozila Pražany po metropoli až do roku 1952, poté ji převzal plzeňský Dopravní podnik.
V roce 1974 ji pražská doprava získala zpět pro muzejní účely. V roce 1995 byla zrekonstruována a od té doby slouží pro okružní jízdy turistů po metropoli.
"Využívána je hodně ke svatbám, dále je pronajímána cestovním agenturám, které ji využívají k programům pro cizince. Slouží také k reprezentativním účelům," řekl mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.
Tramvaj číslo 240 - technické údaje | |
Délka přes spřáhla | 10 400 mm |
Délka vozu | 9 500 mm |
Šířka vozu | 2 130 mm |
Výška vozu | 3 262 mm |
Počet míst k sezení | 24 + 2 |
Počet míst k stání | 22 |
Zdroj: Dopravní podnik. Architekt Jan Kotěra tvar tramvaje zaoblil. Upravil jí také interiér. Vnitřní prostor byl prosvětlen velkými spouštěcími okny, podélné lavice zůstaly jen na jedné straně, na protější straně zůstala příčná sedadla. Vůz měl trakční motor typu Křižík MVB 35 o výkonu 26 kW. |
Pronájem celé tramvaje stojí 3 800 korun na hodinu. Ačkoliv to není málo peněz, o zájemce podle šéfa marketingu nemá historický vůz nouzi. "Díky své mnohaleté historii a speciálním úpravám je velmi vyhledávána," uvedl. Na exkluzivní projížďku se podle mluvčího vydává každé dva až tři dny.
Kdo nechce tolik peněz na projížďku historickou "električkou" vydávat, může si počkat na takzvanou nostalgickou linku 91, která jezdí ze Střešovic přes Pražský hrad, Národní divadlo a Václavské náměstí až na Výstaviště a zase zpět.
Tento rok začne jezdit od 22. března za 35 Kč na osobu. Na kolejích zůstane až do listopadu.