Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejvyšší soud ve sporu o poplatky stojí za bankami

  8:23aktualizováno  8:23
Šance klientů ve sporech o vrácení bankovních poplatků se ještě snížily. Nejvyšší soud se podobně jako před dvěma týdny Ústavní soud postavil na stranu bank a rozhodl, že finanční ústavy účtují poplatky oprávněně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Nejvyšší soud nesdílí opačná východiska některých soudů, které žalobám spotřebitelů na vrácení tzv. bankovních poplatků – dosud vcelku výjimečně – vyhovovaly," zaznělo ve stanovisku Nejvyššího soudu (NS). Rozhodlo o tom
občanskoprávní a obchodní kolegium soudu.

NS posuzoval případ jedné klientky, která se dožadovala navrácení poplatků ve výši 7 200 korun u České spořitelny. Stížnost však už před dvěma týdny zamítl Ústavní soud mimo jiné s odůvodněním, že poplatky jsou zcela běžné v bankovním světě, a tím na minimum snížil šance stovek tisíc klientů, kteří proti poplatkům bojují. (více o rozhodnutí Ústavního soudu)

"Jednání o poplatku za správu úvěru ve smlouvě o úvěru není neurčité jen proto, že neobsahuje úplný výčet činností, za něž je poplatek sjednán," argumentoval nyní Nejvyšší soud.

Už dřívější rozhodnutí ÚS bylo špatnou zprávou pro 314 tisíc klientů bank, kteří si na poplatek stěžovali a zejména pro desítky tisíc těch, kteří podali žalobu. Šance na to, že získají zpět zpravidla tisícikorunové částky, je nyní mizivá. Na druhou stranu názor ÚS i Nejvyššího soudu se očekával.

Celá kauza začala před dvěma lety, kdy první klient se stížností na měsíční poplatek 50 korun uspěl a banka mu peníze vrátila.

Prohraný soud vyjde na 5 až 10 tisíc

Po rozhodnutí Ústavního soudu právníci, zastupující přes tři sta tisíc klientů několika iniciativ, v podstatě přiznali porážku. Řekli, že klientům bank doporučí, aby své žaloby stáhli. ÚS přitom konstatoval, že případné sjednocení judikatury v poplatkových sporech je spíše úkolem pro Nejvyšší soud. Soudy nižších instancí rozhodovali ve sporech o poplatky rozdílně, nicméně klienti zvítězili jen v několika ze stovek případů.

Platformou pro klienty, bojující proti poplatkům se staly iniciativy Poplatkyzpet.cz, Bankovnipoplatky.com a Jdeto.de. Česká bankovní asociace (ČBA) jejich snahu označila mimo jiné za manipulaci s klienty.

"Konec zpětného zpochybňování řádně uzavřených smluv je dobrou zprávou nejen pro jistotu celé ekonomiky, ale i pro banky a jejich klienty. Právě pro klienty je totiž výhodnější, když bude ceny určovat konkurenční soutěž bank o zákazníky," řekl náměstek ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.

Ti, kteří by se přes doporučení právníků pustili do sporu, musí počítat s velkým rizikem, že prohraný soud je bude stát 5 až 10 tisíc korun (výše záleží na žalované částce).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.