Firma během poslední doby přišla o většinu zakázek od dvou významných zákazníků: leteckých společností Transavia a Air Berlin. Náhradu za výpadek práce na letadlech však zatím společnost nenašla. Za poslední známý rok 2008 přitom vydělala údržba strojů Českým aeroliniím největší peníze – čtvrt miliardy korun.
Práce na vlastních letadlech
"Zahraniční zákazníci zredukovali své objednávky na údržby na minimum. Dvě ze tří linek prakticky stojí nebo se na nich dělá jen údržba pro nás," řekl MF DNES dobře informovaný zdroj z ČSA. Informaci o úbytku zakázek potvrdily ještě další dva na sobě nezávislé zdroje.
ČSA tak víceméně zbyla jen údržba vlastních letadel. Flotila státního dopravce však postupně prochází redukcí a další stroje mají ještě zmizet.
Potíže s nedostatkem zakázek potvrzuje i předseda odborové Organizace leteckých techniků a inženýrů Petr Voldán. "Vedení nám má brzo prezentovat, co bude s údržbou ČSA dál. Je pravdou, že lidé jsou poměrně nervózní a nevědí, co se bude dál dít," řekl Voldán.
Údržba zaměstnává v ČSA zhruba 900 lidí. Už teď se ale mluví o tom, že ti, co mají smlouvu na dobu určitou, už nedostanou práci znovu a odejdou.
ČSA oficiálně tvrdí, že spolupráce s oběma dopravci dál pokračuje. "Smluvní vztah s nimi neskončil," řekla mluvčí Hana Hejsková. Neuvedla však, zda létají skutečně v takovém počtu jako v minulosti. "S ohledem na obchodní tajemství není možné prozrazovat podrobnosti," uvedla Hejsková.
Air Berlin ani Transavia na dotazy MF DNES týkající se spolupráce s ČSA neodpověděly. Air Berlin už loni podepsal smlouvu s konkurencí ČSA – ostravským opravárenským centrem CEAM, nejde však o velkou zakázku.
Podle informací MF DNES není důvodem úbytku zakázek nespokojenost se službami ČSA či jejich cena, ale snaha firem více vytížit spíše vlastní kapacity. To platí hlavně o Transavii, které její majitel, společnost Air France-KLM, přikázal více využívat jejich servisní zázemí. Podobným důvodem je i úbytek práce od Air Berlin.
Firma jedná o zakázkách například ještě s finským Finnairem a ruským Ural Air.
Údržba bude možná samostatná
České aerolinie zvažují, že podobně jako některé další činnosti, které nesouvisí přímo s pravidelnou leteckou dopravou, vyčlení do samostatné dceřiné společnosti. Ta by se pak starala nejen o servis letadel ČSA, ale musela by si na sebe vydělávat i prací pro ostatní letecké přepravce.
O vyčlenění údržby letadel však vedení aerolinek ještě definitivně nerozhodlo. Mělo by k němu ale dojít nejspíše ještě během letošního roku.
Pokud by údržbu ČSA vyčlenily, mohly by ji i prodat. Státní aerolinky by tak získaly peníze na svůj další provoz. Zájem o údržbu by byl, dlouhodobě se o servis ČSA zajímá například německá Lufthansa Technik.
Zájmem se netají ani tuzemský přepravce Travel Service. "O takovou investici bychom měli určitě zájem," potvrdil jeden ze spolumajitelů Jiří Šimáně.
Právě Travel Service by mohl údržbě ČSA brzy sám pomoci tím, že by začal služeb techniků ČSA více využívat. "Jednáme o uzavření smlouvy na údržbu," dodal Šimáně.