"Hlavně u francouzských či italských výrobců nejsou výjimkou pokusy o 120denní splatnost. Zkoušejí to však i jiné automobilky. Už jsme museli vyhrožovat dokonce zastavením výroby, dokud nezaplatí," říká jeden z velkých českých výrobců. Běžná splatnost faktur v automobilovém průmyslu se přitom pohybuje okolo 60 dní.
Podle dodavatelů se netýká problém s placením všech automobilek. Žádné potíže nepociťují hlavně ti, kteří dodávají pro Škodu Auto, Volkswagen či Ford. V klidu jsou i firmy, které obchodují s japonskými značkami.
Podle Petra Smutného z PricewaterhouseCoopers mají potíže hlavně střední a menší dodavatelé. "Mohou čelit z důvodu slabší vyjednávací pozice zhoršené platební morálce odběratelů," uvedl Smutný.
Jan Linhart z KPMG se zase domnívá, že problémy s placením za odebrané díly souvisí s vývojem trhu s auty za poslední rok. Některým automobilkám poklesly prodeje, navíc dál kvůli konkurenčnímu tlaku klesají marže. "V celém odvětví se projevil nedostatek peněžních prostředků," vysvětlil Linhart, podle kterého je prodlužování splátek jednou z možností, jak najít peníze.
Tvrdé vystřízlivění z injekce šrotovného
Automobilky byly první, které před dvěma lety poznaly příchod krize. Po loňské injekci v podobě šrotovného teď poznávají v Evropě čím dál slabší poptávku po nových vozech.
Včera zveřejněná čísla o prodejích aut v Evropě ukazují, že po šrotovném nastalo přesně to, co předvídala řada jeho kritiků. Prázdninové prodeje jsou nejhorší za posledních pět let. Jsou dokonce horší než před dvěma lety v létě, kdy už se automobilkám začaly ještě před samotným vypuknutím krize propadat prodeje. V porovnání s loňským rokem jsou prodeje nižší o 12 procent.
V Česku naopak registrace od začátku roku rostou o 6,6 procenta, nový vůz si pořídilo 112 tisíc lidí.
I přes menší prodeje přitom řada českých dodavatelů hlásí čím dál větší zájem o jejich díly. "Oproti původním plánům od našich zákazníků jsou jejich objednávky zhruba o dvacet procent vyšší," říká šéf Helly Mohelnice Oldřich Svoboda.