Některé aviváže jemnost jen slibují

- Hebouncí králíčci a lehounké víly, kteří se prohánějí po hromadách čerstvě vypraných ručníků, slibují, že právě ten jejich avivážní prostředek dodá prádlu jemnost plyšové srsti a vůni horské louky. Přehánějí, ale nelžou. Některé prostředky to skutečně dokážou. Druhou stranu mince však už pohádkové bytosti ve službách reklamy neprozradí: čím jsou ručníky jemnější, tím hůře se s nimi člověk utře. Špatně sají vodu.
Pravidlo, které znají odborníci, ale ne laici, potvrdil i test, který pro MF DNES zpracovala pražská pobočka Zkušebního ústavu lehkého průmyslu. Azurit, který ze všech jedenácti porovnávaných změkčovacích prostředků dokáže nejlépe zjemnit prádlo, téměř nejvíce zhoršuje jeho sací schopnost. Přesto dopadl v testu nejlépe. Ve schopnosti prádlo zjemnit a stálosti vůně - dvou hlavních kritériích, kvůli nimž se, jak prokázala čtenářská anketa MF DNES, hlavně aviváže kupují - je totiž zdaleka nejlepší ze všech. Pozornost si zaslouží i méně známý Atlantik českého výrobce Golden Soft, který skončil na druhém místě. A to před takovými výrobky jako Silan, Quanto a Colon, které patří spolu s Azuritem ke čtveřici nejpopulárnějších avivážních prostředků jak podle redakční ankety, tak podle loňského průzkumu agentury Median. Zato další český výrobek, Tomík firmy Tomil, zcela propadl. Jeho jedinou výhodou je, že je levný. Necelé dvě koruny za jednu lázeň jsou však i tak vyhozené peníze, protože výsledek je takřka nulový - tkaninu Tomík téměř vůbec nezjemní a vůně vyprchá dříve, než si stačíte vyprané prádlo obléknout. K dobrým výrobkům lze ještě přiřadit Quanto a Silan. Prádlo ošetřené v Quantu vonělo ještě sedmnáctý den po vyprání, tedy v době, kdy se už vůně z ručníků ošetřených všemi ostatními prostředky (kromě Azuritu) dávno ztratila. A Silan si vysloužil dobrou známku za schopnost výrazně prádlo zjemnit. Zjemnění a vůně závisí do značné míry na dávkovaném množství. "Doporučované dávkování by mělo vycházet ze složení tak, aby zajišťovalo dostatečný účinek. Protože se však dávkování promítá do nákladů, není tomu tak vždy," říká Věra Karlíková, která test vedla. Zkoušky ukázaly, že výrobci prostředků Aviva Soft, Aviváž Z, Tomík a Ecos uvádějí výrazně nižší dávkování, než jaké by bylo podle obsahu účinné látky třeba.

Kde se vzaly aviváže?

Naše babičky, které praly mýdlem, žádná změkčovadla nepotřebovaly. Vše se změnilo s příchodem chemických pracích prostředků. Hrubé prádlo po nich ještě více zhrublo, jemné se začalo "lepit" na tělo a vůně spíš odpuzovala, než lákala. Proto na svět přišly avivážní neboli změkčující prostředky. "Zpočátku se používaly pouze při praní tkanin ze syntetických vláken, aby odstranily 'vrzavý' omak tím, že snižovaly elektrostatický náboj," vysvětluje Věra Karlíková. Nyní se přidávají k praní běžného bavlněného prádla, aby ho zjemnily, dodaly m u vůni a usnadnily žehlení. U tkanin ze syntetických vláken působí antistaticky.

Vítěz testu

Nejlépe prádlo změkčí Azurit Care firmy Procter & Gamble. Ručníky ošetřené touto aviváží jsou měkké a voňavé ještě dlouho po vyprání, ale špatně utírají.

Měkkost, nebo savost?

Ručník měkoučký, jemný a voňavý, nebo takový, který mokré tělo rychle zbaví vody? Je třeba si vybrat, obojí mít nelze. Čím je ručník jemnější, tím méně vody je schopen nasát. Jinými slovy, nedokonale ji utírá. Pro ty, kteří nesnášejí ručníky hrubé jako struhadlo, to však může být bezpředmětná otázka.

výrobce: Benckiser cena za 1 použití: 4,30 Kč jemnost ** vůně **** savost **** celkové hodnocení ***

výrobce: Henkel cena za 1 použití: 6,80 Kč jemnost **** vůně **** savost * celkové hodnocení ****

výrobce: Benckiser cena za 1 použití: 6,90 Kč jemnost *** vůně ***** savost ** celkové hodnocení ****

výrobce: ABC Drogerie ČR cena za 1 použití: 3,50 Kč jemnost *** vůně *** savost ** celkové hodnocení ***

výrobce: Procter & Gamble cena za 1 použití: 6,10 Kč jemnost ***** vůně ***** savost * celkové hodnocení *****

výrobce: Tomil ČR cena za 1 použití: 1,70 Kč jemnost * vůně ** savost **** celkové hodnocení *