Ostravské obchodní centrum Nová Karolina zve ke sledování hokeje, ale nemá...

Ostravské obchodní centrum Nová Karolina zve ke sledování hokeje, ale nemá vysílací práva. | foto: BPA

Firmy parazitují na hokejovém mistrovství. První případ jde k soudu

  • 274
Hokejový šampionát nebude jen bitvou o zlatý pohár, ale i soubojem právníků. Na vlně zájmu lidí o tento svátek hokeje se kromě oficiálních partnerů přiživují i další firmy. V některých případech nelegálně.

Češi netrpělivě čekají na hokejové mistrovství. Akce, která se bude vysílat v televizních kanálech ve 130 zemích, vypukne v pátek. Na reklamních plochách se však hokej hraje už několik týdnů a dost se při něm fauluje. Trest nestihne dvoumetrové obránce, ale možná některé firmy. Podle marketingových agentur, které spravují práva spojená s MS nebo českým národním týmem, se totiž objevují desítky případů porušování licenčních práv.

„Nejvíce porušení je zřejmě v oblasti obchodních řetězců,“ říká Jana Obermajerová, ředitelka agentury BPA, která je výhradním marketingovým partnerem Českého svazu ledního hokeje. „Reklamu s motivy hokejového šampionátu mohou využívat jen partneři Mezinárodní federace ledního hokeje nebo českého národního týmu. Všichni ostatní na této výjimečné akci a spojení s českým týmem a fanděním parazitují,“ dodává.

Zneužívání symbolů

Na využívání symboliky MS, jako jsou maskoti Bob a Bobek, dresy či loga, mají práva jen oficiální partneři. Hlavním sponzorem je Škoda Auto, lokálními partnery jsou například Nestlé (značka Orion), McDonald´s ČR, ČEZ a další. Postavičky z Večerníčku ve své reklamě na televizory použila protiprávně například česká značka spotřební elektroniky GoGen.

Přešlapu se podle BPA dopustila i loterijní Sazka. „Hrajte o Xbox nebo dres podepsaný Jardou,“ láká v reklamě, kterou dokresluje reprezentační dres s číslem 68. Smlouvu s hokejistou sice firma má, ale podle agentury nemá práva na užívání oficiální symboliky, jakou je také dres.

Soutěže o lístky

Právo soutěžit o lístky mají jen oficiální partneři. V ostatních případech to může být vyhodnoceno podle občanského zákoníku jako nekalosoutěžní jednání, které naplňuje skutkovou podstatu „parazitování na pověsti“. Může jít dokonce o trestný čin.

Například řetězce Makro a Penny Market lákají zákazníky na soutěže o desítky lístků na utkání. Podmínkou je nákup potravin. Problém je, že vstupenky se nesmí používat pro reklamní účely, což je napsáno i na jejich zadní straně.

Makro takto od března do dubna nabízelo v soutěži šedesát lístků. Šanci měl ten, kdo jednorázově koupil zboží za 10 tisíc korun. Obdobně Penny Market lístky obdarovával výherce, kteří si předtím museli koupit konkrétní nápoje.

Nejde o dresy české reprezentace, brání se firma

Firmy, které práva porušují, mohou skončit u soudu, kde na nich držitelé práv mohou požadovat náhradu škody kvůli neoprávněnému obohacení. „Už jsme k soudu podali jeden případ. Čekáme na vydání předběžného opatření,“ říká Obermajerová.

Ostravské obchodním centrum Forum Nová Karolina totiž inzerovalo veřejné promítání zápasů, aniž by na to údajně mělo práva od České televize nebo od agentury BPA, která je také výhradním marketingovým partnerem Českého svazu ledního hokeje.

Společnosti Blackstar media, která si Fanzónu Karolina za obchodním centrem pronajala, se však brání právním posudkem, podle kterého žádná práva třetích osob v souvislosti s MS neporušuje. „Postava hokejového hráče v rámci propagace připravované akce nenese - s výjimkou velkého státního znaku - žádné signifikantní prvky reprezentačního dresu českého národního týmu,“ namítá advokát Lukáš Niedoba, který firmu zastupuje. Zmínil také, že postup BPA bude na základě jiných podnětů kvůli porušování zásad volného trhu šetřit Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Podle ředitelky agentury BPA se případy porušování práv veřejným promítáním „rozjíždějí ve velkém“. Některé firmy se omlouvají, že si situaci neuvědomily. Z promítání například vycouval Český pivní festival, který se koná v době MS na pražské Letné a zpočátku lákal právě promítáním hokejových zápasů.

„V první vlně komunikace jsme bohužel z důvodu neznalosti situace ohledně práv opravdu podali mylné informace o vysílání hokejových zápasů ze šampionátu na festivalu,“ připouští jednatelka pořádající firmy Phonix promotion Šárka Vávrová.

Parazitování firem na hokejovém mistrovství světa vadí i Českému svazu ledního hokeje. „Rozhodně nesouhlasíme se zneužíváním aktuální popularity ledního hokeje k získávání neoprávněné výhody ze strany subjektů, které nemají s MSLH IIHF 2015 ani ledním hokejem jako takovým cokoliv společného,“ uvedla mluvčí šampionátu Martina Kučerová.