Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Některé krémy slibují nemožné

  10:00aktualizováno  10:00
Nejdůležitějším kritériem při výběru PŘÍPRAVKŮ NA OPALOVÁNÍ je výška a účinnost ochranného UV faktoru. Ne všechny krémy a mléka jsou však stoprocentně spolehlivé. Víte, jak vybrat to, co je pro vás nejlepší?


A opět další opálené tělo. Další reklamní leták, další stránka časopisu. Výrobci přípravků na opalování útočí před létem na zákazníky prostřednictvím lepých dívek s bronzovou pletí. Už dávno však neplatí, že si opalovací krém člověk pořizuje kvůli tomu, aby polapil co nejvíce slunečních paprsků. Tím nejpodstatnějším je ochrana před sluncem, jejíž míra se označuje pomocí UV faktorů. Bohužel, právě ty mohou někdy nepříjemně zklamat. Sedmnáct opalovacích krémů a mlék prošlo laboratorními zkouškami, při nichž byla změřena jednak skutečná výška celkového ochranného UV faktoru, jednak výška faktoru, který blokuje výhradně škodlivé UVA záření.

Výsledek testu redakce MF DNES není úplně potěšující. V dnešní době zvýšeného nebezpečí slunečního záření je totiž v obchodech, jak se při testu prokázalo, stále ještě možné běžně koupit výrobky, které nesplňují to, co slibují. Jinými slovy: neposkytují dostatečnou ochranu čili nemají ani zdaleka takový UV faktor, jaký výrobci inzerují na obalech.

Děti a lidé s citlivou kůží mohou mít potíže

Platí to zejména o dvou posuzovaných produktech ­ o opalovacím krému Amica od firmy Alpa Velké Meziříčí a mléku Mallorca, které podle informací na obalu dováží z Nizozemska společnost Rossmann. Naměřené UV faktory jsou výrazně nižší, než jaké jsou deklarovány na výrobcích, a to až o šest tříd. To je velký problém zvláště pro děti a osoby s citlivou světlou pokožkou. "Pokud si koupí přípravek s faktorem čtrnáct v domnění, že si pořizují vyšší ochranu, a on ve skutečnosti funguje pouze jako osmička, mohly by si přivodit nepříjemné poškození kůže," vysvětluje primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

Vždy jen krém s UVA faktorem

Také ochranný faktor, který by měl zachycovat UVA záření, se ukázal u těchto nevyhovujících přípravků jako zcela nedostačující. "I když se na zarudnutí kůže podílí UVA pouze třiceti procenty, člověk ho v průběhu života dostává mnohem větší dávky než UVB záření. Proto je nutné, aby zboží tohoto typu mělo ochranu proti UVA záření alespoň v úrovni oněch třiceti procent celkového UV faktoru. To pro prostředky, které dopadly nejhůře, absolutně neplatí," říká vedoucí Národního referenčního centra pro kosmetiku Státního zdravotního ústavu v Praze, Dagmar Jírová.

Nelze ovšem jednoduše říci, že nekvalitní produkty jsou zároveň nejlevnější a vyskytují se pouze mezi nižšími ochrannými faktory. Například opalovací mléko Solara od firmy Astrid se pohybuje na stejné cenové hladině jako Amica a Mallorca, a přitom poskytuje několikanásobně vyšší kvalitu ochrany před slunečním zářením. Také deklarovaný faktor 14 u krému Amica vyvrací domněnku, že jen nízké faktory jsou zdrojem potíží. Ale jak se může zákazník proti nepravdivým údajům bránit?

Nepoctiví výrobci mají výhodu

Ačkoli jde jednoznačně o klamání spotřebitele, není snadné nepoctivé výrobce a dovozce postihnout. "Je pravda, že jsou sice povinni mít ke každému výrobku dokumentaci o účinku, který prezentují na obale, zvláště pokud má bezprostřední dopad na zdraví, je však pouze na jejich libovůli, v jaké zkušebně si posudek nechají vypracovat. Proto neexistuje oficiální registr, a dokud nepřijde na konkrétní výrobek kontrola v podobě některého zástupce hygienické stanice, může firma vlastně prodávat cokoli," doplňuje doktorka Jírová.

Chcete se dozvědět přesné výsledky testu? Jak dopadl váš oblíbený přípravek?Klikněte ZDE.

Jak je vidět, nelze tedy dát jednoznačný návod, jak nesáhnout vedle a vybrat si opalovací přípravek se skutečně spolehlivým ochranným faktorem. Mezi nejhoršími se objevil totiž jak výrobek známé firmy, tak neidentifikovatelný produkt. Kvalitní prostředky na opalování by měly obsahovat filtry proti UVA i UVB záření. Poznat spolehlivý přípravek ale není jednoduché. Snad jedinou radou může být osvědčená pravda o časem prověřených značkách a výrobcích.

Vítěz testu

Mléko na opalování Solara od firmy Astrid Cosmetics vykazuje jedny z nejlepších parametrů ze všech posuzovaných vzorků. Skutečný ochranný faktor je o více než čtyři třídy vyšší a blokování UVA záření také patří k nejvyšším. Pro jeho volbu hovoří především i velmi příznivá cena.

Popadák testu

Tekutý krém na opalování Amica, který vyrábí společnost Alpa z Velkého Meziříčí, v testu obstál nejhůře. Ačkoli deklaruje na obalu ochranný faktor čtrnáct, naměřený je téměř o šest kategorií nižší. Navíc má i nejméně ze všech testovaných přípravků zastoupen UVA faktor.

Jaký ochranný faktor používat

K dětské pokožce je dobré přistupovat jako k fototypu II. Jejich kůže je velmi citlivá, snadněji se spálí, přirozená pigmentace není dostatečná. Je prokázáno, že spálení kůže u dětí znamená zvýšené riziko kožního nádoru v dospělosti.

V Česku: 15­20, u moře: 30

Dospělí

Fototyp I

Tento fototyp by raději neměl na slunce vůbec chodit. Má světlou pleť, rezavé vlasy, pihy, modré oči. Nikdy se neopálí. Lidé fototypu I by si měli od jara do podzimu všechny části těla vystavené slunci mazat přípravky s dostatečnými ochrannými faktory.
V Česku: 20, u moře: 30
Fototyp II
Vyskytuje se zejména v severnějších částech Evropy. Má světlou pleť, modré, zelené nebo šedé oči, světlé vlasy. I tady platí dostatečná ochrana, pokud je nucen strávit na slunci delší dobu, než je krátká cesta do práce. Určitě by se měl mazat i při běžném pobíhání po městě.
V Česku: 15­-20, u moře: 20­-25
Fototyp III
Málokdy se spálí, dobře se opaluje. Světle hnědá pleť, hnědé vlasy, hnědé oči zaručují určitou ochranu. Není nutné se mazat při každém pohybu mimo krytou místnost. Při delším pobytu na slunci však v každém případě ano.
V Česku: 10, u moře: 15
Fototyp IV
Italský typ, v Česku se moc nevyskytuje. Má olivovou pleť, velmi tmavé vlasy i oči. Nespálí se, barva pleti se dokáže slunci nejdéle ubránit. V přírodě, u moře či na horách je však ochranný opalovací krém nutností.
V Česku: 8, u moře: 10­-12




 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Kontroly našly u biopotravin jen minimum pochybení. Češi jim přesto nevěří

Češi biopotravinám nedůvěřují, shodují se lidé z branže. Proto také jejich spotřeba za západní Evropou zaostává. Kontroly však ukazují, že bioprodukty patří...  celý článek

Káva Starbucks s plátkem hovězího masa Jerky.
Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Kavárenská síť Starbucks testuje na pobočce v americkém Seattlu novinku. V pondělí začala nabízet vskutku nezvyklý nápoj - ledovou kávu s plátkem sušeného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.