Některé krémy slibují nemožné

  10:00
Nejdůležitějším kritériem při výběru PŘÍPRAVKŮ NA OPALOVÁNÍ je výška a účinnost ochranného UV faktoru. Ne všechny krémy a mléka jsou však stoprocentně spolehlivé. Víte, jak vybrat to, co je pro vás nejlepší?


A opět další opálené tělo. Další reklamní leták, další stránka časopisu. Výrobci přípravků na opalování útočí před létem na zákazníky prostřednictvím lepých dívek s bronzovou pletí. Už dávno však neplatí, že si opalovací krém člověk pořizuje kvůli tomu, aby polapil co nejvíce slunečních paprsků. Tím nejpodstatnějším je ochrana před sluncem, jejíž míra se označuje pomocí UV faktorů. Bohužel, právě ty mohou někdy nepříjemně zklamat. Sedmnáct opalovacích krémů a mlék prošlo laboratorními zkouškami, při nichž byla změřena jednak skutečná výška celkového ochranného UV faktoru, jednak výška faktoru, který blokuje výhradně škodlivé UVA záření.

Výsledek testu redakce MF DNES není úplně potěšující. V dnešní době zvýšeného nebezpečí slunečního záření je totiž v obchodech, jak se při testu prokázalo, stále ještě možné běžně koupit výrobky, které nesplňují to, co slibují. Jinými slovy: neposkytují dostatečnou ochranu čili nemají ani zdaleka takový UV faktor, jaký výrobci inzerují na obalech.

Děti a lidé s citlivou kůží mohou mít potíže

Platí to zejména o dvou posuzovaných produktech ­ o opalovacím krému Amica od firmy Alpa Velké Meziříčí a mléku Mallorca, které podle informací na obalu dováží z Nizozemska společnost Rossmann. Naměřené UV faktory jsou výrazně nižší, než jaké jsou deklarovány na výrobcích, a to až o šest tříd. To je velký problém zvláště pro děti a osoby s citlivou světlou pokožkou. "Pokud si koupí přípravek s faktorem čtrnáct v domnění, že si pořizují vyšší ochranu, a on ve skutečnosti funguje pouze jako osmička, mohly by si přivodit nepříjemné poškození kůže," vysvětluje primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Ivana Krajsová.

Vždy jen krém s UVA faktorem

Také ochranný faktor, který by měl zachycovat UVA záření, se ukázal u těchto nevyhovujících přípravků jako zcela nedostačující. "I když se na zarudnutí kůže podílí UVA pouze třiceti procenty, člověk ho v průběhu života dostává mnohem větší dávky než UVB záření. Proto je nutné, aby zboží tohoto typu mělo ochranu proti UVA záření alespoň v úrovni oněch třiceti procent celkového UV faktoru. To pro prostředky, které dopadly nejhůře, absolutně neplatí," říká vedoucí Národního referenčního centra pro kosmetiku Státního zdravotního ústavu v Praze, Dagmar Jírová.

Nelze ovšem jednoduše říci, že nekvalitní produkty jsou zároveň nejlevnější a vyskytují se pouze mezi nižšími ochrannými faktory. Například opalovací mléko Solara od firmy Astrid se pohybuje na stejné cenové hladině jako Amica a Mallorca, a přitom poskytuje několikanásobně vyšší kvalitu ochrany před slunečním zářením. Také deklarovaný faktor 14 u krému Amica vyvrací domněnku, že jen nízké faktory jsou zdrojem potíží. Ale jak se může zákazník proti nepravdivým údajům bránit?

Nepoctiví výrobci mají výhodu

Ačkoli jde jednoznačně o klamání spotřebitele, není snadné nepoctivé výrobce a dovozce postihnout. "Je pravda, že jsou sice povinni mít ke každému výrobku dokumentaci o účinku, který prezentují na obale, zvláště pokud má bezprostřední dopad na zdraví, je však pouze na jejich libovůli, v jaké zkušebně si posudek nechají vypracovat. Proto neexistuje oficiální registr, a dokud nepřijde na konkrétní výrobek kontrola v podobě některého zástupce hygienické stanice, může firma vlastně prodávat cokoli," doplňuje doktorka Jírová.

Chcete se dozvědět přesné výsledky testu? Jak dopadl váš oblíbený přípravek?Klikněte ZDE.

Jak je vidět, nelze tedy dát jednoznačný návod, jak nesáhnout vedle a vybrat si opalovací přípravek se skutečně spolehlivým ochranným faktorem. Mezi nejhoršími se objevil totiž jak výrobek známé firmy, tak neidentifikovatelný produkt. Kvalitní prostředky na opalování by měly obsahovat filtry proti UVA i UVB záření. Poznat spolehlivý přípravek ale není jednoduché. Snad jedinou radou může být osvědčená pravda o časem prověřených značkách a výrobcích.

Vítěz testu

Mléko na opalování Solara od firmy Astrid Cosmetics vykazuje jedny z nejlepších parametrů ze všech posuzovaných vzorků. Skutečný ochranný faktor je o více než čtyři třídy vyšší a blokování UVA záření také patří k nejvyšším. Pro jeho volbu hovoří především i velmi příznivá cena.

Popadák testu

Tekutý krém na opalování Amica, který vyrábí společnost Alpa z Velkého Meziříčí, v testu obstál nejhůře. Ačkoli deklaruje na obalu ochranný faktor čtrnáct, naměřený je téměř o šest kategorií nižší. Navíc má i nejméně ze všech testovaných přípravků zastoupen UVA faktor.

Jaký ochranný faktor používat

K dětské pokožce je dobré přistupovat jako k fototypu II. Jejich kůže je velmi citlivá, snadněji se spálí, přirozená pigmentace není dostatečná. Je prokázáno, že spálení kůže u dětí znamená zvýšené riziko kožního nádoru v dospělosti.

V Česku: 15­20, u moře: 30

Dospělí

Fototyp I

Tento fototyp by raději neměl na slunce vůbec chodit. Má světlou pleť, rezavé vlasy, pihy, modré oči. Nikdy se neopálí. Lidé fototypu I by si měli od jara do podzimu všechny části těla vystavené slunci mazat přípravky s dostatečnými ochrannými faktory.
V Česku: 20, u moře: 30
Fototyp II
Vyskytuje se zejména v severnějších částech Evropy. Má světlou pleť, modré, zelené nebo šedé oči, světlé vlasy. I tady platí dostatečná ochrana, pokud je nucen strávit na slunci delší dobu, než je krátká cesta do práce. Určitě by se měl mazat i při běžném pobíhání po městě.
V Česku: 15­-20, u moře: 20­-25
Fototyp III
Málokdy se spálí, dobře se opaluje. Světle hnědá pleť, hnědé vlasy, hnědé oči zaručují určitou ochranu. Není nutné se mazat při každém pohybu mimo krytou místnost. Při delším pobytu na slunci však v každém případě ano.
V Česku: 10, u moře: 15
Fototyp IV
Italský typ, v Česku se moc nevyskytuje. Má olivovou pleť, velmi tmavé vlasy i oči. Nespálí se, barva pleti se dokáže slunci nejdéle ubránit. V přírodě, u moře či na horách je však ochranný opalovací krém nutností.
V Česku: 8, u moře: 10­-12




 

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...