Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nekvalitního benzinu a nafty přibývá, tvrdí Petrol Media

  • 37
"České pumpy prodávají pančovaná paliva," tvrdí společnost Petrol Media. Během druhého čtvrtletí letos vyskočil počet vzorků nekvalitního benzinu na šest procent z necelých dvou v minulém roce. Odborníci si myslí, že ve špatném benzinu může být toluen nebo technický benzin.

Během prvních tří měsíců Česká obchodní inspekce vážné odchylky u pohonných hmot nezjistila. Další tři měsíce se to ale výrazně zhoršilo. U 474 vzorků našli kontroloři 21 závažných odchylek.

Ředitelka ČOI nárůst počtu závažných vzorků zpochybňuje. "Není možné jednoznačně konstatovat, že došlo k nárůstu vzorků s nekvalitní pohonnou hmotou. Dlouhodobé statistiky ukazují srovnatelnost těchto výsledků, kdy se někdy jedná o pokles nalezených čerpacích stanic s nekvalitním palivem a jindy se jich objeví více," říká ústřední ředitelka ČOI Jana Příhodová.

Společnost Petrol Media varuje řidiče, aby si dali na nekvalitní pohonné hmoty pozor. To ale není možné. Inspektoři dlouhodobě nechtějí zveřejnit, které pumpy nekvalitní benzin a naftu nabízejí.

"Z chemických analýz vzorků odebraných během dubna a května vyplývá, že ve zjištěných závadných vzorcích pohonných hmot se objevují látky, které nemají v benzinu nebo naftě co dělat," uvádí Petrol Media. Společnost poukazuje na příliš velké množství síry v naftě. Zákon povoluje 10 miligramů na kilogram paliva, někde tuto hodnotu ale překračují až dvacetkrát a v jednom z případů naměřili inspektoři dokonce 946 miligramů.

Podle Petrol Media může docházet k ředění nafty. "Těžko se dá usuzovat, o jaké produkty konkrétně se jedná," říká nezávislý expert na automobilová paliva Vladimír Matějovský. Nižší oktanové číslo u vzorků benzinu může podle odborníků ukazovat na přítomnost toluenu nebo technického benzinu, který může v motoru způsobit silné klepání a zadření motoru.

Nekvalitní pohonná hmota se může projevit zvýšenou spotřebou, špatným volnoběhem, úbytkem výkonu patrným zvláště při jízdě do prudkých nebo táhlých kopců. Ještě horší dopady však může mít přidávání topných olejů do nafty a technického benzinu, toluenu nebo acetonu do benzinu.