Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Němci bojkotují nový biobenzin, bojí se, že jim zničí auta

  15:52aktualizováno  15:52
V Německu propukl spor o superbenzin. To je benzin, který obsahuje deset procent bioetanolu a jeho zavádění prosazuje Evropská unie. Němci mu ale nevěří a palivo s názvem E10 do svých aut netankují. Nevědí totiž, zda se pro jejich vůz hodí. Vláda viní z debaklu výrobce paliv, ti naopak hází odpovědnost na ni.

Super E10 | foto: Profimedia.cz

Benzin E10 se na německých pumpách objevil v únoru a v současnosti ho nabízí asi polovina z 15 tisíc tamních benzinek. Ačkoliv se nové palivo hodí do drtivé většiny vozů, řidiči mu nevěří a do svých aut raději tankují osvědčený vysokooktanový benzin Super (německou obdobu v Česku používaného naturalu), i když je dražší. 

Většina Němců tvrdí, že netuší, zda E10 do svého auta může použít. Odkaz na webové stránky, kde si to mohou zkontrolovat, ve spěchu na čerpací stanici příliš nepomáhá.

Pro Německo je bojkot nového paliva problém. Evropská unie, v níž má Německo velké slovo, totiž na zavádění superbenzinu tlačí a pro zemi je tak ostuda, když ho její řidiči ignorují.

Vláda a výrobci benzinu se obviňují z debaklu

Německá média zavádění nového biobenzinu označila za totální debakl a katastrofu. K odpovědnosti za něj se ale nikdo nehlásí.

Biopaliva v ČR

V Česku se nyní používá takzvaná první generace biopaliv, tedy biolíh (bioetanol) a bionafta (metylester řepkového oleje – MEŘO). Vyrábějí se z cukrové řepy a řepky olejky, tedy z potravinářských rostlin.

Bioetanol se míchá s benzinem v poměru 85:15, vzniká palivo E85, které se dá natankovat asi na 108 čerpacích stanicích v ČR. Biolíh se povinně přimíchává i do benzinu (3,5 %), MEŘO pak do motorové nafty – dosud byl podíl maximálně 6 %, postupně se však navyšuje.

V zahraničí (např. Švédsko) se už používají biopaliva druhé generace (bio-DME), vyráběná z rostlinného odpadu. Podle expertů mají mnohem větší budoucnost.

Plusy a minusy biopaliv

+ pocházejí z obnovitelných zdrojů, snižují závislost na ropě,

+ při spalování produkují méně skleníkového plynu CO2 (až o 70 %),

– pěstování plodin pro biopaliva zabírá prostor na polích potravinám,

– v řetězu produkce (sadba, hnojení, sklizeň, zpracování) vzniká více CO2 než při spalování nafty.

Podle expertů je 5% podíl biolihu při míchání s benzinem bez jakýchkoliv problémů

Organizace na obranu spotřebitelů obviňují vládu, že Němce na přechod k novému palivu dostatečně nepřipravila. Ministr životního prostředí Norbert Röttgen je ale přesvědčen, že kabinet svou informační povinnost splnil a chybu vidí na straně výrobců pohonných hmot. Jeho kolegyně Ilse Aignerová, která vede ministerstvo zemědělství a ochrany spotřebitelů, je dokonce obvinila ze zahrávání si s důvěrou zákazníků.

"Za chaos při zavádění E10 je odpovědný jen a pouze petrochemický průmysl," dává výrobcům vinu za současný stav také respektovaný autoklub ADAC. "Měli dostatek času na to, aby zákazníkům řekli, které vozy mohou na nový benzin jezdit. Jsou zodpovědní za to, aby zákazníci byli dostatečně informováni," dodal.

Petrochemický průmysl však jakékoli pochybení odmítá a tvrdí, že vysvětlit, komu je nový benzin určen, bylo hlavně úkolem vlády. Stejný názor mají také například opoziční Zelení. Německý tisk vidí "spravedlivě" vinu na obou stranách.

Ministr průmyslu a obchodu Reiner Brüderle proto vyzval ke schůzce všech zainteresovaných subjektů, na níž by se pokusily situaci ještě zachránit.

Někteří politici chtějí biobenzin vypudit z čerpacích stanic

Většina Němců by ale byla nejraději, kdyby nový benzin z pump zmizel, neboť kvůli němu mimo jiné podražil "starý dobrý" Super. Totéž si přejí i někteří politici z vládního konzervativního tábora. "Čím dřív E10 z čerpacích stanic zmizí, tím lépe," prohlásil například europoslanec za křesťanské demokraty (CDU) Herbert Reul.

"Tento klimapolitický nesmysl životnímu prostředí nepomáhá a trestá jen občany," přidal se k němu v dnešním vydání deníku Bild europoslanec za bavorské křesťanské socialisty (CSU) Markus Ferber. "Odstranění E10 by bylo nejefektivnější klimatickou politikou pro lidi, auta i životní prostředí," soudí.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Trump přivítal ve svém sídle čínského prezidenta s chotí. (6.4.2017)
Přezkum duševního vlastnictví nesmí poškodit obchod, vzkázala Čína Trumpovi

Čína bude bránit své zájmy, pokud Spojené státy poškodí vzájemné obchodní vazby, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Reagovalo tak na memorandum podepsané...  celý článek

Ruský ropný gigant Rosněfť. Ilustrační snímek.
Čínský konglomerát CEFC pokukuje po podílu v ruském petrogigantu Rosněft

Čínská společnost CEFC China Energy jedná o koupi podílu v ruské státní ropné společnosti Rosněfť. S odvoláním na své zdroje to v pátek uvedla agentura...  celý článek

Azylové centrum v durynském městě Gera (18. února 2016)
Většina migrantů v Německu je bez práce. Stát hromadně školí

Optimistické vyhlídky na záchranu vymírající německé populace díky přijímání migrantů kazí fakt, že se je nedaří integrovat v takovém měřítku, jak se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.