Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Němci chtějí vyškrtnout Labe z důležitých cest, ohrozí to stavbu jezů

  8:20aktualizováno  8:20
Dlouholetý spor českých rejdařů a ekologů o stavbu dalších jezů na Labi dostal nový rozměr. Německý parlament nyní projednává reformu německé vodní dopravy a zvažuje, že Labe vyřadí ze svých důležitých vodních tras. České zastánce jezů to zaskočilo.

Německo zvažuje, že zařadí řeku Labe do nevýznamných vodních cest. Stavba jezu u Děčína by tak byla ohrožena. Ilustrační snímek | foto: Archiv Ondřeje Kůse

"Německo by svým návrhem porušilo ministerské dohody z roku 2006 o zajištění splavnosti Labe a ohrozilo zájmy našeho státu. Přijetí takové strategie by znamenalo, že se Česko stane jedinou evropskou zemí bez funkčního říčního spojení," prohlásil o návrhu místopředseda zahraničního výboru Sněmovny David Šeich.

Jezy na Labi

Stavět se má v Prostředním Žlebu u Děčína, existuje i možnost výstavby dalšího v ústecké čtvrti Krásné Březno.

Stavba jezu by umožnila celoroční splavnost dolního toku Labe. Sasové spolu s českými ekology kritizují, že by jez narušil poslední volný úsek řeky, čímž by ohrozil podmínky života a druhovou rozmanitost živočichů v Labi.

Za projektem vedle rejdařů stojí i ministerstvo dopravy, jehož cílem je snížit objem silniční přepravy.

Z německé strany by mohlo jít o formu nátlaku, aby Češi od stavby jezů upustili. Sasové proti ní totiž dlouhodobě vyjadřují odpor. Tamní ministerstvo životního prostředí i veřejnost má pochybnosti, zda se kvůli jezu v Prostředním Žlebu nevratně nezničí přírodní podmínky a život na Labi.

Saský ministr životního prostředí Frank Kupfer už kvůli tomu požádal o více času na přeložení dokumentace EIA posuzující vliv stavby na životní prostředí. (více se dozvíte zde)

Německé úvahy nahrávají ekologům, kteří stavbu jezu také odmítají. Před pár dny jim dalo za pravdu i české ministerstvo životního prostředí, jež dokumentaci EIA dokonce vrátilo Ředitelství vodních cest k přepracování - zejména té části, která hodnotí vliv jezů na území chráněná úmluvou Natura 2000.

Obě strany se kvůli jezům sejdou v prosinci

Za německými úvahami ale mohou být i další dva důvody - názory části odborníků, že český jez stejně nezlepší plavební podmínky na německé straně, a pak i to, že zatímco transport zboží po Labi je podle mezinárodních smluv bezplatný, za každý kamion a železniční vagon projíždějící přes německé území se platí. A podle propočtů dopravci při cestě zboží po Labi ročně ušetří až 4 miliardy korun.

Pokud by přitom Labe vypadlo z evropské sítě vodních cest, podle Šeicha by se pak velkým dopravcům nevyplatilo plout. "Vlastníci lodí by se mohli rozhodnout zboží po Labi dál nevozit, což by byl už nevratný krok," upozorňuje.

Veškeré zboží by se pak prý muselo vozit po silnicích, které jsou už teď přetížené, a v kraji by to pocítily tisíce obyvatel, protože se stále odkládá dostavba dálnice D8, a kamiony se tak valí náhradními trasami u malých měst a obcí.

Problém se oba státy budou snažit vyřešit 15. července. Výsledek je přitom pro české zastánce jezů nejistý, protože hlavním zástupcem Německa má být přímo ministr Kupfer, který stavbě není nakloněn.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.