Němci si oblíbili diskontní autopůjčovny

"Diskont frčí." Na slogan známý z potravinářských supermarketů si Němci zvykli už před desetiletími a v poslední době na levné nabídky láká už celá řada leteckých společností nabízejících laciné letenky. Stejně tak ale Němci rychle přivykli i levným autopůjčovnám.

Majitel největší německé půjčovna Erich Sixt tento týden představil dceřinou společnost Sixti, která chce trh zaplavit nízkou půjčovní cenou od pěti od osmi eur (do 250 korun) za den.

Předčil tak teprve nedávno zavedenou nabídku onlinové společnosti Navicar.de. "Trh je dostatečně velký," neobává se Navicar nové konkurence.

Tento levný prodejce služby přišel na německý trh před půl rokem a nabízí auta v relaci od devíti od 18 eur na den. S dosavadní 85procentní vytížeností svého autoparku je velmi spokojen.

Předsedovi Spolkového svazu pronajímatelů aut Berndu Schumannovi je ale podnikatel Sixt trnem v oku. Obává se, že se levné nabídky příliš rozšíří a ohrozí tradiční půjčovny.

Na druhé straně si ale uvědomuje, že je například klientela Navicaru poměrně omezená: "Objednávat se dá jen přes internet, což předpokládá vlastnit přípojku a musí se platit kreditní kartou," připomíná Schumann.

I přes nabídnuté nízké ceny Schumann doporučuje zájemcům zevrubněji kalkulovat. "Auta se totiž musejí vracet umytá a natankovaná s plnou nádrží," říká.

Další náklady vznikají při prodlužování půjčovní doby a nebo dodatečném připojištění. "Levně se dá přitom objednávat jen čtyři až 12 týdnů předem, krátkodobější objednávky už tak výhodné nejsou."

Přes počáteční "mouchy" hovoří odborníci o pokračující "aldizaci" hospodářského prostředí, přičemž narážejí na dnes nejrozšířenější německou síť potravinovým diskontových supermarketů Aldi.

Navzdory hospodářské krizi v Německu má Aldi nadále obchodní úspěch, stal se doslova kultem a roste i v nynějších slabých dobách.

"Signálem je pro mne zpráva, že u Aldi pravidelněji nakupuje až 80 procent Němců," líčí motivy své podnikatelské aktivity Erich Sixt. Takové procento aspoň uvádějí některé průzkumy mínění.

I šéf půjčovny Navicar Sigurd Schönherr považuje Aldi za svůj vzor: "Tak, jak diskonty změnily potravinářský trh, změní se v příštích deseti letech také trh autopůjčoven."