Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německá vláda schválila plán na záchranu automobilky Opel

  7:44aktualizováno  7:44
Německá vláda se dohodla s kanadsko-rakouskou firmou Magna a americkou automobilkou General Motors na plánu na záchranu Opelu. Podle agentur o tom po více než šestihodinovém jednání v berlínském kancléřství dnes informoval německý ministr financí Peer Steinbrück.

Opel Astra. Ilustrační foto. | foto: GM

Generální ředitel Magny Siegfried Wolf však po jednání upozornil, že obě strany ještě musí vyjednat detaily dohody. Oficiální podpis dohody očekává do pěti týdnů.

Podle dohody Magna získá v Opelu podíl 20 procent a dalších 35 procent získá její partner v konsorciu, ruská banka Sberbank. Konsorcium tak bude mít v automobilce majoritu. GM si ponechá 35 procent a zbývajících deset procent získají zaměstnanci. Podle dohody zůstanou v provozu všechny čtyři továrny v Německu. Vládní zdroj dodal, že bude zrušeno kolem 2 600 rpacovních míst z celkem 25 tisíc míst firmy v Německu. S dohodou už vyjádřili souhlas kancléřka Angela Merkelová a prezident Barack Obama.

Podle Steinbrücka nebylo rozhodnutí jednoduché a pro stát představuje velká rizika. Ta je ale prý možné před daňovými poplatníky hájit. Nabídka na překlenovací úvěr v objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy Kč) má však být poslední. I přes to, že se blíží volby, prý stát dalšími financemi nepomůže. Tím chce dát vláda najevo, že se nenechá vydírat.

Osmdesát let pod GM

Ze čtyř původních zájemců o převzetí Opelu ve hře zůstaly pouze Magna a Fiat. Italská automobilka však v pátek oznámila, že sice o Opel má i nadále zájem, odstupuje však od pátečních jednání, protože se jí nelíbí podmínky vlády. Magna byla již dříve médii považována za favorita.

Dohoda mezi GM a Magnou je prvním krokem k zajištění budoucnosti Opelu. Historie firmy sahá až do 19. století, nyní je pod kontrolou GM asi 80 let.

Vláda se snažila zachránit Opel ještě předtím, než GM požádá o ochranu před věřiteli. To by se mohlo stát již v pondělí.

Magna plánuje využít Opel hlavně k expanzi v Rusku, které bylo před vypuknutím krize nejrychleji rostoucí automobilovým trhem v Evropě.

Konsorcium má v plánu spolupracovat s ruským výrobcem aut Gaz a vyrábět v Rusku a východní Evropě více než milion vozů. Magna má ve 25 zemích 70 tisíc zaměstnanců a vyrábí komponenty a systémy pro jiné přední světové automobilky, mimo jiné pro vozy Mercedes a BMW.

Obě firmy a německá vláda rámcové dohody, podle níž Magna převezme v německé automobilce většinový podíl, dosáhly v již pátek. Pokud by dohoda nebyla uzavřena, skončila by podle DPA firma s největší pravděpodobností v konkurzu. Stejně jako mateřská GM i Opel se dostal do problémů kvůli globální krizi, která prudce snížila poptávku po autech, napsaly agentury AP a Reuters.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitelská budova OKD na Prokešově náměstí v Ostravě.
Správce OKD: Firma je schopná další existence, zisk má 2,28 miliardy

Zisk černouhelné společnosti OKD činil v letošním prvním pololetí 2,28 miliardy korun. Informaci ze zprávy o hospodářské situaci podniku ve středu potvrdil...  celý článek

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz
Internetový supermarket Košík míří pod křídla Mall. Spojí síly s Kolonialem

Skupina Mall Group kupuje internetový supermarket Košík.cz od podnikatele Josefa Kollera, který se v posledních týdnech stal jeho vlastníkem. Transakci...  celý článek

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.