Výsledek? Pokud hledáte dovolenou na poslední chvíli, německá cestovka je většinou levnější. Pokud chcete letět až uprostřed léta a koupit zájezd už teď, častěji ho pořídíte levněji s českou cestovní kanceláří.
Když před dvěma lety MF DNES dělala podobné srovnání, z patnácti vzorků byly z Česka levnější jen dva zájezdy. Nyní jich z dvaceti vyšlo cenově výhodněji hned sedm. Navíc rozdíly ve prospěch německých prodejců jsou čím dál menší, často jen v řádu procent. V minulosti bylo běžné, že se ceny lišily až o polovinu.
"Hlavní důvod srovnání cen je posílení eura," vysvětluje Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). K velkému přiblížení cen došlo hlavně v posledních týdnech, kdy tuzemské cestovky výrazně zlevnily zájezdy na poslední chvíli. "Letos je zlevnění větší než loni, dosahuje i třiceti procent," dodal Okamura.
Podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří (ACK) se mohou ceny výrazněji lišit jen u destinací, kam se z Prahy nelétá přímým charterovým letem, ale pravidelnou linkou. "Jsou však i místa, kam je levnější létat z Česka," podotkl Papež.
Dva týdny letadlem u moře za deset tisíc
Jde hlavně o levnější země, například Tunisko nebo Bulharsko. V případě exotických destinací připouštějí i samy české cestovky, že jsou často o dost dražší. V zájezdech na poslední chvíli však nyní může být výrazně levnější německá cestovka.
"Němcům začíná hlavní dovolená většinou později než nám, proto teď zlevňují více," objasňuje Václav Uher z firmy Nacesty.cz, která u nás patří k průkopníkům zájezdů z Německa. Pro německé cestovky mluví i často mnohem lepší výběr hotelů a podle zkušeností českých klientů i chování k zákazníkům.
Zájezdy jsou letos extrémně levné, například dvoutýdenní letecká dovolená u moře se dá pořídit za deset tisíc korun za osobu. Důvodem srovnání cen je ovšem i to, že české cestovky pocítily odliv zákazníků. Čechů létajících z Německa totiž stále přibývá. AČCKA odhaduje jejich počet na padesát tisíc ročně.
Jen podle statistik letiště v Drážďanech loni letělo na dovolenou ze saské metropole 12 tisíc Čechů, o třetinu více než v roce 2008. "Letos ještě nemáme přesná čísla, ale mám pocit, že jich je letos ještě více," odhaduje Petra Siebert z drážďanského letiště.
"Máme letos asi o 15 procent více českých zákazníků. Přibývají hlavně rodiny a skupiny přátel, často kupuje zájezd 8 až 10 lidí najednou," potvrzuje Andrea Helm z drážďanského zastoupení cestovky Thomas Cook. Optimismus Němců však krotí Jaromír Beránek z analytické firmy Mag Consulting. Podle něj počet českých turistů cestujících z Německa zůstane zhruba stejný.
Německé cestovky mají při jednání s hoteliéry výhodu, že jsou větší a mohou tak docílit nižších cen i lepších podmínek na placení. Letos získaly v Česku silného spojence: začala je prodávat přes server dovolena.cz Student Agency Radima Jančury, který nabízí k většině zájezdů například dopravu na německé letiště či parkování zdarma.