Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zavedení mýtného na dálnicích v Německu je jisté, prošlo i Bundesratem

  12:07aktualizováno  12:07
Německo od příštího roku zavede mýtné na dálnicích pro osobní auta. Zákon, kterému už dříve dal zelenou Spolkový sněm, schválila i Spolková rada, Bundesrat. Horní komora, která zastupuje německé spolkové země, nemohla zavedení mýtného vetovat, jen odložit jeho platnost.
Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Několik spolkových zemí ležících na německých hranicích se snažilo prosadit zavedení dálničních úseků, na nichž by osobní auta mýtné platit nemusela.

Podle nich příhraničním regionů hrozí kvůli výběru dálničních poplatků ekonomické škody, protože mýtné zatíží jen řidiče ze zahraničí. Teoreticky budou za dálnice platit i Němci, těm však vláda celou částku vrátí ve formě snížení daně z motorových vozidel.

Mýtné na dálnicích bude zavedeno příští rok, kdy to přesně bude, ale ještě není známo. Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta.

Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 604 až 3566 korun). Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic.

I přes schválení v Německu je možné, že zavedení mýta nakonec stopne Brusel. Komisařka pro dopravu Violeta Bulc už vyjádřila pochybnosti nad tím, zda zpoplatnení dálnic pouze pro cizince není diskriminační.

Podle deníku Die Welt už komise vypracovala návrh ke změnám v evropské dopravě, kde sice výslovně Německo nezmiňuje, obecně však kritizuje téměř všechny aspekty způsobu, jaký Spolková republika pro zavedení mýta zvolila.

„Legislativa by se měla držet principu, že obyvatelům jedné země není možné kompenzovat zavedení vinět snížením daně jedna ku jedné,“ uvádí se v materiálu.

Komise rovněž označuje způsob prodeje dálničních známek jako zastaralý a prosazuje, aby řidiči platili podle skutečně odjetých kilometrů jak je tomu v nákladní dopravě.

I v Německu přitom existuje početná skupina kritiku zavedení mýta. Podle ministra dopravy Alexandra Dobrintha to zemi přinese půl miliardy eur ročně, to však řada ekonomů a opozničních politiku zpochybňuje. Podle nich bude zavedení celého systému, kontrola a zajištění výběru ve skutečnosti drazsí, než přínos do státní kasy.

Autoři: ,


Témata: Euro, Mýto


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.