Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Čeští dopravci se bojí, že svým řidičům budou muset platit jako Němcům

  • 359
Německo chce, aby minimální mzdu 8,5 eura dostávali i čeští řidiči při cestě přes německé území. České firmy se nyní dozvídají, že nový německý zákon o minimální mzdě může výrazně zamotat i jejich byznysem. Jasný výklad nového zákona však stále chybí.

„Spolkové ministerstvo práce a sociálních věcí nám právě potvrdilo, že se minimální mzda bude vztahovat na všechny zaměstnance na území Německa bez ohledu na trvalé sídlo zaměstnavatele,“ tvrdí Tomáš Ehler, vedoucí obchodně-ekonomického úseku českého velvyslanectví v Německu.

Podle Německého speditérského a logistického svazu (DSLV) platí německý zákon o minimální mzdě bez výjimky i pro zaměstnance zahraničních dopravců.

„To znamená, že také zahraniční zaměstnavatelé v nákladní dopravě musí v plném rozsahu aplikovat pravidla zákona o minimální mzdě, a to ne pouze při vnitrozemních transportech, ale i při přeshraničních transportech s místem nákladu či výkladu v Německu, a dokonce i při tranzitních transportech,“ uvádějí autoři Andreas Stommel a Hubert Valder ve výkladu zákona o minimální mzdě. To platí po celou dobu jízdy po Německu.

Ve hře není malá suma. Němci zvyšují minimum na 8,50 eura, tedy více než 230 korun za hodinu. České firmy platí na hodinu řidičům v mezinárodní kamionové dopravě podle statistik Ministerstva práce a sociálních věcí 107 korun. Jejich plat je sice v reálu větší díky dietám, to ale německou stranu nemusí zajímat. Pokud by čeští dopravci museli platit řidičům prakticky dvojnásobnou mzdu, je to pro ně v řadě případů likvidační. I kvůli tomu, že mají často dlouhodobé smlouvy se zákazníky, které neřeší mzdové náklady, maximálně pohyb cen mýtného nebo nafty.

Přesuneme se do Německa, nebo to zabalíme

„Pro nás bude asi výhodnější přesunout podnikání do Německa nebo to celé zabalit. Mzdové náklady budeme mít nižší o diety,“ uvádí Lukáš Hradský z rejdařské společnosti EVD Sped. Jeho zaměstnanci plují po Labi přes Německo na lodích s nákladem z Česka. Podle výkladu německých úřadů by tedy měli dostat minimální německou mzdu. Při dotazech na české úřady neuspěl: žádný mu neodpověděl.

Dopravci o opatření často nic netušili. Svaz dopravy od 7. listopadu čeká na stanovisko českého Ministerstva práce, jak se k věci má postavit. Dosud marně. „Pokud víme, v Německu k tomu nejsou ani prováděcí vyhlášky,“ říká šéf Svazu dopravy Petr Kašík.

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia si podle svého mluvčího Martina Felixe dalo udělat právní rozbor, který je naopak vůči dopravcům mírnější. Podle něj by se opatření mělo týkat pouze takzvané kabotáže, tedy přepravy zboží či lidí českým dopravcem v rámci Německa. Takových případů je podstatně méně než jízdy kamionů z České republiky do Německa či do dalších zemí přes Německo.

Polepším si, raduje se servírka

I to ale může přinést značné komplikace. Společnost Student Agency například vozí pro Deutsche Bahn cestující mezi Norimberkem a Mannheimem s českými řidiči. Nově by měli dostávat německou mzdu. „Zatím jsme to neřešili, čekáme na oficiální vyjádření úřadů,“ reagovala na dotaz mluvčí Student Agency Petra Nováková.

V Německu dosud nebyla plošná minimální mzda, nejnižší platy se určovaly v některých oborech podle dohod odborářů a zaměstnavatelských svazů. Především podnikatelé v bývalém východním Německu to vidí jako krok, který je může přivést ke krachu.

Jejich zaměstnanci, mezi nimiž je v pohraničí i spousta Čechů, si však nový zákon pochvalují. „Polepším si o euro na hodinu a měla bych mít více volna než dosud. Zaměstnavatelé mají navíc velký strach z kontrol na dodržování přestávek, které teď příliš neřeší,“ popisuje situaci Kamila Břeňová, jedna z českých servírek pracujících v Sasku.

,