Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. | foto: Profimedia.cz

Bruselu vadí poplatky na německých dálnicích. Hrozí Berlínu soudem

  • 105
Německo dostalo od Evropské komise dva měsíce na úpravu pravidel o mýtném na silnicích. Problém Brusel vidí ve zvýhodnění německých řidičů. Komise to ve čtvrtek oznámila v pravidelném přehledu prohřešků členských zemí vůči unijní legislativě.

Evropská komise (EK) německou legislativu, která by se týkala i českých řidičů, prošetřuje od loňského června. Už tehdy Německo oznámilo, že odkládá spuštění systému, plánované původně od letošního ledna.

Nyní komise věc posunula do vyšší fáze a pokud německá vláda nedostatky neodstraní, může se komise následně obrátit na unijní soud. Komise totiž nadále vidí v německém postupu možnou nepřímou diskriminaci na základě národnosti ve dvou věcech, plyne z tiskové zprávy EK.

První je skutečnost, že poplatek nebudou fakticky platit němečtí řidiči, protože částku ve výši ceny poplatku si budou moci odečíst z daně za vlastnictví vozidla. Druhou je nepřiměřeně vysoká cena krátkodobých dálničních známek, které si obvykle kupují právě cizinci.

„Přes mnoho změn, které udělaly německé úřady od listopadu 2014 - a po mnoha návrzích ze strany komise, jak zajistit kompatibilitu německé legislativy s evropským právem - nebyly základní námitky komise vyřešeny,“ uvedla v tiskové zprávě unijní exekutiva.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.

Výše poplatku měla podle původních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku bylo mezi 22 až 130 eury (asi 600 až 3550 korun).