Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Německo má stávek plné zuby. Odborářům přistřihne křídla zákon

  • 116
Železničáři, piloti, skladníci v distribučních centrech. V posledních měsích byly stávky v Německu skoro na denním pořádku. Dolní komora německého parlamentu tomu ale chce zabránit. Schválila návrh zákona, který má omezit přílišný vliv menších odborových svazů. Právě jejich protesty ochromovaly železniční a leteckou dopravu v zemi.

Podle návrhu by mzdová dohoda uzavřená s největším odborovým svazem v příslušné firmě platila pro všechny její zaměstnance. Zákon, který podporuje vládnoucí koalice, by měla horní komora projednat příští měsíc a v platnost by měl vstoupit v červenci, uvedla agentura Reuters.

Po změně v zákoně o kolektivním vyjednávání volaly zaměstnavatelské svazy a na jejich stranu se přiklonila vláda, zejména pod dojmem mnohaměsíční série stávek strojvůdců železniční společnosti Deutsche Bahn.

Odborový svaz GDL který zastupuje kolem 20 tisíc zaměstnanců, jimi mohl pravidelně ochromovat podnik, který zaměstnává desetkrát více lidí. Řadu stávek v posledních měsících zorganizoval rovněž odborový svaz pilotů u největší německé letecké společnosti Lufthansa.

„Jeden podnik, jedna mzdová dohoda. Tento princip má v Německu dlouhou tradici a myslím si, že je správný,“ řekla v parlamentu sociálnědemokratická ministryně práce Andrea Nahlesová.

Proti návrhu vystupovali Zelení spolu s postkomunistickou Levicí. Podle nich by takový zákon porušoval základní právo na stávku a ohrozil existenci malých odborů. Nahlesová ale na to uvedla, že menší odbory spolupráce s většími svazy naopak posílí.

Spolkový sněm schválil zákon den poté, co svaz GDL ukončil poslední stávku za vyšší mzdy a další výhody. Za posledních deset měsíců svaz, který usiluje o větší roli v rámci Deustche Bahn, uskutečnil devět stávkových akcí, které postihly miliony cestujících denně, narušily dopravní spojení s Českou republikou a zasáhly odvětví, která spoléhají na železniční nákladní přepravu.

Ekonomové odhadují, že stávky stály německou ekonomiku až 100 milionů eur (2,7 miliardy korun). Strojvůdce k zodpovědnému chování vyzvala i kancléřka Angela Merkelová, která se obvykle ke sporům mezi zaměstnanci a zaměstnavateli nevyjadřuje.

,