Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto) | foto: Reuters

Za dálnice se bude platit od roku 2016, schválila německá vláda

  • 106
Řidiči osobních aut budou od roku 2016 platit za užívání německých dálnic. Roční známka bude stát nejvýš 130 eur, tedy 3600 korun, pro ekologicky šetrnější auta bude cena nižší. Návrh příslušného zákona schválila německá vláda, ještě ho musí projednat parlament.

Zavedení mýtného dopadne zejména na zahraniční řidiče, Němcům se o cenu známky sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Proti tomuto způsobu zpoplatnění dálnic ale má výhrady Evropská komise.

Podle návrhu zákona, který vládě předložil v říjnu ministr dopravy Alexander Dobrindt, bude výše ročního poplatku záviset na objemu motoru auta a na ekologické šetrnosti jeho provozu. Průměrně by mýtné na rok mělo dosáhnout 74 eur (2050 korun), maximální výše poplatku bude 130 eur (3600 korun). Mýtné bude možné zaplatit i za kratší dobu. Poplatek za dva měsíce bude 22 eur (600 korun), za deset dnů deset eur (275 korun).

Ministr dopravy Alexander Dobrindt očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (13,8 miliardy korun). Zpoplatnění dálnic je podle něj smysluplný, oprávněný a spravedlivý krok. „Smysluplné je to proto, že všechny vybrané peníze budou investovány do rozvoje infrastruktury. Oprávněný systém je také proto, že němečtí řidiči už roky musí platit za jízdu po dálnici v sousedních zemích. A systém je i spravedlivý, protože rozlišuje mezi řidiči podle toho, jak německou silniční síť zatěžují,“ doplnil ministr Dobrint.

Německo dosud patří v Evropě například vedle Belgie nebo Nizozemska k posledním zemím, kde se za jízdu po dálnici neplatí.

Na čelní sklo se nic lepit nebude

Opatření výrazně zasáhne i české řidiče, jeho dopad ale bude menší než u Dobrindtova plánu z července, podle kterého chtěl ministr zpoplatnit všechny německé silnice.

Na rozdíl od českého, rakouského nebo slovenského systému by se v Německu nelepila na čelní sklo dálniční známka. Systém bude zcela elektronický. Po zaplacení příslušného poplatku bude poznávací značka vozu zanesena do registračního systému a dopravní kamery na dálnicích rozpoznají, za které auto je mýtné uhrazeno a za které ne.

Výhrady k systému německého mýta vyjádřila Evropská komise. Podle ní znamená zavedení poplatků se současným snížením daní pro Němce nepřímou diskriminaci zahraničních řidičů. Komise také kritizovala, že krátkodobé dálniční mýtné bude pro řidiče ekologicky šetrných vozů neúměrně drahé ve srovnání s ročním poplatkem.

Zavedení mýtného pro zahraniční řidiče patřilo mezi hlavní volební sliby bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která ho loni prosadila i do vládního programového prohlášení. Výtky Evropské komise odmítá. Podle strany je zákon zavádějící dálniční známky zcela v souladu s právem Evropské unie.

,