Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Poplatek za poskytnutí úvěru je protiprávní, rozhodl německý soud

  • 44
Poplatek za zpracování úvěru u spotřebitelských půjček je nepřípustný. V úterý o tom rozhodl německý Spolkový soudní dvůr, když řešil žaloby klientů proti dvěma tamním bankám. Píší o tom německá média s tím, že finanční domy se nyní musí připravit na vracení poplatků v řádů několika milionů eur.

Banky totiž podle serveru Spiegel Online poškodily desetitisíce klientů, kterým dal nejvyšší německý civilní soud za pravdu v tom, že když platí úroky z úvěru, je poplatek za jeho sjednání bezpředmětný. Na verdikt upozornil server Aktuálně. cz.

Banky podle soudu sjednávají úvěry s klienty ve svém vlastním obchodním zájmu a cenu úvěru si tak mohou nastavovat jen přes úrokovou sazbu. Části smlouvy, které by obsahovaly i poplatek za sjednání úvěru, tak podle soudu neplatí. "Bundesgerichtshof (Spolkový soudní dvůr) masivně posílil práva spotřebitelů," komentoval rozhodnutí soudu Frankfurter Allgemeine Zeitung

Soud při ve svém verdiktu rozhodoval o žalobách klientů finančních ústavů Postbank a Essener National-Ban, kteří bankám platili obvykle jedno až čtyři procenta z výše úvěru. Klient Postbank přitom poplatek platil přesto, že si ho vyplňoval on-line.

Obracejte se na banky, nabádá Němce spotřebitelská organizace

Düsseldorfská spotřebitelská organizace už začala vyzývat Němce k tomu, aby od banky žádali peníze, na které mají v případě placení poplatku za sjednání úvěru nárok. "Zákazníci se musí na banky obrátit písemně," upozorňuje Markus Feck z organizace. Šanci na úspěch mají podle něj hlavně lidé, kteří uzavřeli smlouvy od roku 2011. Starší smlouvy mohou být promlčené.

Německý soud se za práva spotřebitelů postavil už v roce 2011, kdy označil poplatky za vedení úvěrového účtu za protiprávní. Jeho verdikt tehdy výrazně ovlivnil i jednání klientů v Česku, kteří se po vzoru Německa domáhali vrácení peněz za vedení úvěru u tuzemských bank.

Do boje za vrácení poplatků se přes protipoplatkové iniciativy nakonec zapojily stovky tisíc klientů. Někteří se navrácení peněz dočkali, jiní však ne. O žalobách na banky rozhodoval i Ústavní soud, který je zamítl. Po něm to udělal i Nejvyšší soud (více zde). Téměř všechny banky však poplatek za vedení účtu od té doby zrušily.