Stále však v Česku existuje přes 800 cestovních kanceláří, které poskytují odlišnou kvalitu služeb. Je proto nutné vybírat.
Po boomu cestovních kanceláří v první polovině 90. let minulého století a jejich doslova hromadných úpadcích v roce 1997 přišel před pěti lety zákon, který měl podnikání v této oblasti usměrnit. Jeho hlavním tématem byla ochrana zákazníka. Zavedl také povinné pojištění kanceláře proti případnému úpadku.
Po několika letních i zimních sezonách se však zdá, že zákon zdaleka všechno nevyřešil. Letošní rok ukázal, že i nadále je možno, aby nesolidní cestovka, jež nemá uzavřeno pojištění proti úpadku, prodávala zájezdy.
Kromě toho jen málo lidí dokáže od sebe odlišit kancelář, která zájezdy nejen prodává, ale i organizuje, a agenturu, jež může zájezdy jiných cestovních kanceláří pouze prodávat a není proti úpadku pojištěna. "Je to tak, lidé vůbec nerozlišují, zda právě vešli do agentury, či kanceláře," potvrzuje Marie Nezvalová z Evropské cestovní pojišťovny.
Tento složitý systém může mít pro klienta nepříjemný dopad. Při placení dovolené, kdy na stůl v cestovce pokládá někdy i značné sumy peněz dlouho dopředu, nemusí totiž vůbec vědět, jaká má práva a co od druhé strany požadovat.
Před zakoupením zájezdu je proto nutné nejen srovnat si v hlavě, kam chci jet a kolik jsem za to ochoten dát, ale i to, na co si dát před podpisem cestovní smlouvy pozor a co si mám po zakoupení dovolené z kanceláře či agentury odnést.
"První, co by měl člověk po vstupu do cestovky sledovat, je pojistka proti úpadku. Obvykle ji mají kanceláře vyvěšenou v provozovně, neboť velmi rády dávají najevo, že jsou skutečně pojištěny," tvrdí Václav Bálek z České pojišťovny. Je také možné podívat se na internetové stránky ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz) či na stránky jednotlivých pojišťoven, kde je uveden seznam pojištěných kanceláří pro rok 2004.
"Být v tomto přehledu je v zájmu samotných kanceláří. Je to známka jejich důvěryhodnosti," vysvětluje Bálek. "Také provizní prodejci musí mít u sebe kopii pojistky cestovní kanceláře, jejíž zájezdy prodávají, aby ji mohli zákazníkovi předložit," říká Libor Šugárek, ředitel prodeje CK Vítkovice tours.
Cestovní smlouva je ke čtení
Pojištění proti krachu není to jediné, čemu by se měl zákazník věnovat. Velkou pozornost si totiž zaslouží i cestovní smlouva neboli přihláška k zájezdu. Svým podpisem v ní klient stvrzuje, že s podmínkami, které mu kancelář nabízí, souhlasí.
Divit se proto týden před odjezdem, kdy musí zájezd z neodkladných důvodů zrušit, že stornopoplatky dosahují devadesáti procent jeho ceny, je zbytečné. Jediným způsobem, jak předejít případnému nepříjemnému překvapení, je přečíst si smlouvu, všeobecné podmínky, ale i všechny dodatky psané drobným písmem například pod čarou.
"Zejména si všímejte reklamačního řádu. Ten sice nesmí porušovat zákon, to znamená, že například každá reklamace musí být vyřízena do třiceti dnů od podání, ale mohou se v něm objevit určité speciální požadavky," doplňuje Libor Šugárek.
Slovníček |
Cestovní agentura - liší se od cestovní kanceláře. Není pojištěna proti úpadku. Smí prodávat zájezdy jiných kanceláří, nesmí však sama zájezdy organizovat, nabízet je ve svém katalogu a prodávat pod svým jménem. Agentura však může prodávat pod svým jménem jednotlivé služby: dopravu, ubytování. Ty pak proti úpadku nejsou pojištěny. Cestovní kancelář - je pojištěna proti úpadku. Může organizovat zájezdy, nabízet je v katalogu a prodávat pod svým jménem. Může také prodávat zájezdy jiných kanceláří. Cestovní pojištění - jde o pojištění zdraví, zavazadel či stornopoplatků, které si sjednává zákazník před odjezdem do zahraničí. Mnohdy je pojištění součástí ceny zájezdu. Povinné smluvní pojištění - jde o pojištění proti úpadku. Cestovní kancelář jej musí povinně sjednat s pojišťovnou. Chrání zákazníka před důsledky úpadku kanceláře. Voucher - dokument, který potvrzuje, že zákazník zaplatil za zájezd či jednotlivé služby (ubytování, doprava). Na jeho základě jsou mu v zahraničí (či v tuzemsku) poskytnuty. Zájezd - je pojištěn proti úpadku cestovní kanceláře. Jde o předem sestavenou kombinaci alespoň dvou služeb (například ubytování a stravování), která je nabízena za souhrnnou cenu. Zájezd musí přesahovat 24 hodin či musí zahrnovat ubytování přes noc. |