Nepodepisujte bance souhlas, radí úřad

  • 31
Nepodepisujete bankám souhlas se zpracováním osobních údajů; nepotřebují ho. S touto výzvou přichází k lidem Úřad pro ochranu osobních údajů. Své stanovisko opřel o předpoklad, že novela zákona o bankách bude opět novelizována a v nové verzi budou pro klienty platit nové podmínky.

"Dle navrhované novely zákona o bankách by udělení souhlasu i nadále mělo být dobrovolné, ale mělo by jím být podmíněno uskutečnění bankovního obchodu," uvádí úřad.

Domnívá se proto, že velké banky posílají dopisy klientům s žádostí, aby se dostavili na pobočku podepsat souhlas se zpracovním osobních dat, zbytečně. Peněžní ústavy svůj požadavek odůvodňují přípravou na spuštění úvěrových registrů, kde si budou vyměňovat informace o dlužnících.

Úřad zmírnil nařčení spořitelny
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) minulý týden zmírnil nařčení České spořitelny z porušení zákona. Měla se ho dopustit právě rozesláním dopisu, ve kterém od klientů požadovala souhlas s využitím jejich osobních údajů k dalším činnostem.

"Zatím nelze jednoznačně dospět k závěru, zda spořitelna postupovala či nepostupovala v souladu se zákonem," uvádí společné tiskové prohlášení úřadu a banky. Podle ÚOOÚ z dopisu nevyplývá, jestli je udělením souhlasu se zpracováním osobních údajů podmíněno poskytování bankovních služeb.

"Česká spořitelna připraví srozumitelnější vysvětlení pro své klienty, z kterého bude vyplývat, že souhlas klienta se zpracováváním osobních údajů je dobrovolný a jeho poskytnutí či neposkytnutí nemá vliv na stávající služby banky klientům," uvádí prohlášení.

Střet kvůli dopisu
"Je zřejmé, že banka chce využívat informace i k jiným účelům, než ke kterým jim je klienti původně poskytli," uvedla mluvčí úřadu Hana Štěpánková.

Hlavním motivem banky pro získání souhlasu byla právě příprava registru dlužníků. U klientů, kteří své závazky vůči bance řádně plní, je souhlas nezbytný. Ovšem klient má zcela svobodnou volbu, zda souhlas dá, či ne.

I když klient souhlas poskytne, jsou podle ní data nadále pečlivě chráněna. "Nemůžeme si dovolit, aby banka ztratila důvěru části klientů. Z toho vyplývá i důsledná ochrana dat," řekla mluvčí spořitelny Klára Gajdušková.

Banka začala souhlasy sbírat až koncem loňského roku, předtím poskytovala veškeré služby svým klientům i bez nich. Proč je najednou pro některé služby souhlas podmínkou? "To je prostě pro služby do budoucna. Když bude klient žádat kreditní kartu, tak mu ji třeba nebudeme moci vydat," reagovala Gajdušková.

,