Nepozornost udělala z desetníku čtyřicet korun

Jako každý měsíc šel Pavel Vrba zaplatit účet za telefon. Provolal 1003 koruny a deset haléřů. Při vyplňování příkazu k úhradě se však přehlédla do kolonky vepsal částku bez desetníku. Haléř sem, haléř tam, chce se říct, pana Vrbu však drobné opomenutí přišlo na 42 korun. Přišla upomínka. Nejdříve se vylekal, že platba vůbec neproběhla a že dluží celou sumu. Když zjistil, že dluh je pouze deset haléřů, uklidnil se. "Hned jsem dal vše do pořádku, zadal jednorázový příkaz k úhradě a 'gigantický obnos' uhradil," říká.

Klid mu však vydržel jen do příštího měsíce, kdy přišla další faktura za telefonní poplatky. Za zaslání písemné upomínky dlužné částky si Telecom naúčtoval dvaačtyřicet korun.

A nezajímala ho velikost dluhu, ani kdy ho klient vyrovnal. Naštěstí pro zákazníky ne všechny společnosti, kterým lidé pravidelně platí za služby, takto postupují. Výhodnější než platba jednorázovým příkazem může být využití inkasní bankovní služby SIPO.

V takovém případě si totiž firma, které platí zákazník pravidelně třeba za telefon či elektřinu, částku strhne z účtu sama, takže by nemělo dojít k chybě. Zda úhrada proběhla v pořádku, pak stačí zkontrolovat na výpisu z účtu. Bezproblémové jsou také platby klasickými složenkami s předtištěnou částkou.

Riziko, že se na účtu společnosti ocitne nesprávná částka, nese prakticky jen člověk, který používá jednorázové příkazy. Pokud přehlédne "haléř" jako pan Vrba, mohou ho čekat potíže.

Neplatiče mohou firmy odpojit
Postup firem proti dlužníkům nebo těm, kteří zaplatili chybně, není stejný. "Pokud zákazník nezaplatí do uvedené doby splatnosti, obdrží první upomínku. Dlužná částka je při první upomínce bez úroků a neúčtujeme si ani žádné poplatky," uvádí zástupkyně Pražské plynárenské Hana Kudlíková.

Poté zasílají takzvanou předžalobní upomínku a zákazníkovi účtují dvojnásobek diskontní sazby České národní banky jako penále. Přitom diskontní sazba dosahuje v současnosti čtyř procent ročně. "Když zákazník nezaplatí ani potom, přerušíme mu dodávku plynu," upozorňuje Hana Kudlíková.

Tvrdě proti neplatičům postupují také společnosti, které do domů rozvádějí elektřinu. Kdo například nezaplatí v řádném termínu Severočeské energetice, dostane upomínku zdarma.

Ale zhruba za tři až sedm dnů po nezaplacení v termínu upomínky zákazníka odpojí. Poplatek za opětovné připojení do čtyřiadvaceti hodin činí více než 830 korun, do osmačtyřiceti hodin přes 550 korun. Je-li zákazník odpojen déle než pět dnů, odmontuje mu Severočeská energetika měřič.

Při opětovném připojení si tedy musí člověk zaplatit také instalaci měřiče. Jihomoravská energetika posílá dvě upomínky, za které si neúčtuje zvláštní poplatek. Kdo však po druhé upomínce nezaplatí dlužnou částku, bude odpojen od sítě.

Opětovné připojení vyjde neplatiče na jižní Moravě na 720 korun. Podobně může dopadnout i člověk, který dluží vodárnám. Například Pražské vodárny a kanalizace zasílají neplatícímu zákazníkovi postupně dvě upomínky, za které si neúčtují poplatek. Když to nepomůže, přeruší dlužníkovi přívod vody.

Mobilní operátor blokuje hovory
RadioMobil, který provozuje sít mobilních telefonů, zasílá klientům při nezaplacení v řádném termínu krátkou SMS zprávu na jejich mobil. V té upozorní na prošlou lhůtu k zaplacení účtu. Za tu si žádný poplatek neúčtuje.

Poté však může klientovi zablokovat volání na jiná čísla. Zákazník se tedy nikam nedovolá. Přitom se mu účtuje padesátikorunový sankční poplatek. V případě, že klient stále neplatí, může mu RadioMobil jeho mobilní telefon zablokovat úplně.

Dlužník pak nemůže ani volat na jiné telefony, ani přijímat hovory z jiných telefonů. Za takovou blokaci už si RadioMobil započítá tisíc korun. V tomto procesu však také zasílá postupně dvě písemné upomínky, které by měly klienta včas varovat - tak aby k blokaci nakonec nedošlo.

Obecně platí, že není zákazník jako zákazník. Společnosti rozlišují mezi člověkem, s kterým nikdy nebyly problémy a třeba se dostane do krátkodobé finanční tísně, a chronickým neplatičem.