Od značkových bot se očekává, že budou vyrobeny kvalitně. Ilustrační foto

Od značkových bot se očekává, že budou vyrobeny kvalitně. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Neuznaná reklamace: Prý si neumím zavazovat boty

  • 23
Koupili jste si vadný výrobek a teď se těžce domáháte uznání reklamace? Nenechte se odradit. Stejné problémy má více zákazníků. Je dobré vědět, jak se v takových případech zachovat. Vyskytne-li se na výrobku vada a prodejna reklamaci neuzná, může pomoci znalecký posudek.

Přítel Barbory Horové si v červenci koupil za 1490 korun sportovní boty značky Nike v pražské prodejně City Sport. Rozhodně nečekal, že je nebude moci po několika nošeních zavázat. Vytrhaly se mu totiž tkaničky z dírek.

V obchodě reklamaci neuznali: vina je na straně zákazníka - tkaničky prý příliš utahuje.

Zvláštní, doma má ještě jeden pár stejných bot a ty mu slouží dobře. Chodí v nich denně do práce, a přestože už prošly vodou, olejem a špínou, stále drží svůj tvar a "fungují" bez problémů.

Zato ty druhé si vzal na nohy jen několikrát a byl nepříjemně překvapen: u jedné boty se mu vytrhaly dírky na tkaničky. Z malé dírky se stala velká, která tkaničku neudržela. Boty proto reklamoval. V obchodě sepsali protokol, a protože vada materiálu byla zjevná, nikdo nepředpokládal, že budou problémy.


foto Jak vypadaly vytržené tkaničky
GRAFIKA ZDE


Ale byly. "Když jsem si v obchodě vyslechla, proč zamítli reklamaci, nevěděla jsem, jestli se mám smát, nebo brečet," říká Barbora Horová. "Můj přítel si prý neumí zavazovat tkaničky." Jedny boty zavázat umí a druhé ne?

Vydat další peníze? Proč?
V prodejně jí poradili, ať si nechá udělat znalecký posudek. Váhala, zda stojí za to platit další peníze za posudek, nebo celou věc pustit z hlavy.

"Je věcí každého zákazníka, zda si nechá posudek vyhotovit, nebo ne. Prodejce nemůže nikoho nutit, aby to udělal," říká advokát Martin Elger a radí: "Pokud je zákazník pevně přesvědčen o své pravdě, je dobré se nejdříve poradit se znalcem, který řekne, zda má posudek význam." Znalecký posudek můžete mít v ruce za pár týdnů, kdežto soudní spor se může táhnout roky.

Znalecký posudek: reklamace je oprávněná
Přestože cena znaleckého posudku (1780 korun) převyšovala sumu vydanou za boty, Barbora Horová se po poradě se znalcem rozhodla do toho jít. Boty putovaly k posouzení do Institutu pro testování a certifikaci ve Zlíně. Tam potvrdili oprávněnost reklamace.

"Boty byly vyrobeny ze špatného materiálu," říká Miroslava Dostálová ze zkušebny. "Na namáhané části obuvi se musí používat kůže lepší kvality než ta, která byla na posuzované botě. Takzvaná štípenka, ze které byla bota ušita, je měkký druh kůže, který se snadno vytrhává a bez důkladného podšití by se vůbec neměl používat," dodává.

Ve zkušebně také zjistili, že ani ostatní části boty nebyly vyrobeny z kvalitního materiálu. To dokazuje i natržení boty v nártu v místě ohybu. Vedoucí prodejny si znalecký posudek přečetl a postoupil případ k posouzení reklamačnímu technikovi. Zákaznici teď nezbývá než čekat. "Tady už neprobíhá reklamační řízení, firma nemá ze zákona danou žádnou lhůtu, kdy se musí vyjádřit," říká Martin Elger.

Co může nastat

- Firma uzná znalecký posudek a v prodejně pak vyplatí zákaznici nejen peníze za boty, ale i za znalecký posudek.

- Firma posudek neuzná a nechá si vypracovat posudek vlastní.

- Posudek vypracovaný pro firmu se bude shodovat s posudkem zákaznice, potom firma zaplatí nejen za posudek a boty zákaznici, ale i za vyhotovení posudku pro sebe.

- Posudek vypracovaný pro firmu bude hovořit ve prospěch firmy, zákaznice nedostane zpět peníze ani za boty, ani za posudek, může se obrátit na soud, zaplatit soudní poplatky a čekat, jak to všechno dopadne.

- Soud dá za pravdu zákaznici, potom všechny peníze, které investovala (za boty, posudek i poplatky), dostane zpět.

- Soud dá za pravdu firmě, zákaznice nedostane žádné peníze.

,