Velikonoce využívá v reklamě kdekdo - vedle velkých obchodních domů také menší pekařství, květinářství, papírnictví či cukrárny. Propagace jejich výrobků s křesťanskými tradicemi souvisí. Květiny oslavují jaro a beránci, mazance či jidáše splňují vedle symbolického významu také praktickou roli v přechodu z několikatýdenního půstu na standardní stravu.
Reklamy z tohoto oboru proto křesťanům nevadí, pokud jsou spojené s kostelem, jsou naopak ideální.
Horší je to však s navázáním propagace na výrobky, které s oslavou Velikonoc nemají nic společného. Vadí jim tak například propagace výrobků spojená s masem, zlatnictvím, zlatem, penězi či alkoholem.
Speciální velikonoční salámy či paštiky nabízí řada řetězců a nevidí na tom nic špatného. "Z pohledu obchodníka jsou Velikonoce podobně jako Vánoce svátky mimo jiné o dobrém jídle, tedy samozřejmě také o mase. Proto i v našich propagačních materiálech používáme maso a masné produkty jako lákadlo pro nákupy v Bille," říká mluvčí obchodního řetězce Gabriela Bechynská
Výlohy pak velikonočně zdobí také menší řeznictví a oslavy svátku se hodí k propagaci zboží také zlatnictvím, České spořitelně či prodejcům brýlí.
Alkohol pak v reklamě využívá například Tesco. V aktuálním letáku vyzdobenému vajíčky na jedné straně oznamuje, že "Než bude vše zelené, ceny budu snížené" a na druhé straně pokračuje výzvou "Vychutnejte si své oblíbené značky také o Velikonocích." Člověk si tak může na oslavu nakoupit například zlevněnou vodku, kubánský rum či gin.
Podobně se na svátky snaží zákazníky přilákat i nonstop bar Royal na Koněvově ulici v Praze. Uvnitř svítí automaty a venku nápojový lístek ověnčený kraslicemi nabízející slivovici, bacardi či tequilu.
Křesťany však toto spojení uráží. "Velikonoce jsou vyústěním oslavy zmrtvýchvstání a celá postní doba, která Velikonocemi končí, se má využít k tomu, aby člověk přemýšlel o tom, jak se zlepšit. Je to duchovní svátek. Člověk má myslet na druhé i na zvířata, a ne na to, jak si nacpe břicho," říká katolička Nela Brabcová. "Spojovat Velikonoce s masem je nevkusné. To samé platí o spojení se zlatem, o alkoholu ani nemluvě," dodává pobouřeně.
Expert: Většina Čechů Velikonoce s křesťanstvím nespojuje
Expert marketingové firmy Provocado Tomáš Bučina má pro postoj Brabcové pochopení. "Například obří jitrnice s pomlázkou či amatérsky polepený box baru jsou nevkusné, o tom nemůže být sporu," říká Bučina.
Firmy se ale podle něj chovají naprosto logicky a v českém prostředí je jejich jednání navíc pochopitelné. "Takovéto reklamy mají pozitivní vliv na obchod. V českém prostředí jsou navíc Velikonoce spojovány s křesťanstvím jen velmi vágně, takže populaci nějaká kolize s touto symbolikou není zřejmá. Roli v tom hraje určitě i to, že české oslavy jsou mixem křesťanských, ale také pohanských tradic, což ještě dále snižuje šanci, že někdo pocítí nevkus z důvodu určité kolize s křesťanskou podstatou tohoto svátku," vysvětluje Bučina.