Nezahazujte negativy z digitálního minilabu

Jste zvyklí dělat další kopie fotografií jen zcela výjimečně, a proto negativy po prohlédnutí snímků vyhazujete? Pokud je minilab, kam nosíte pravidelně své zakázky, digitální, měli byste být opatrnější. Z původní pohlednice " formátu 9x13, která byla nasvícena digitálním strojem, vám perfektní zvětšeninu nikdo neudělá, protože na ní nejsou vykresleny všechny detaily. "Rozlišovací schopnost mají digitální zařízení pro všechny formáty fotografií stejnou přibližně dvanáct obrazových bodů na jeden milimetr. Při volbě tohoto rozměru se vycházelo z možností lidského oka," vysvětluje Antonín Vajčner z Výzkumného ústavu zvukové a obrazové reprodukční techniky v Praze.

"Nejjemnější detaily se při digitálním zpracování z negativů objeví až na velkých formátech, které se pak zdají ostřejší i lépe barevné než fotografie vytvořené klasickou optikou. Naopak, když se zvětšuje z menšího digitálního snímku, může se rušivě projevit i řádková struktura." Rozdíly oproti klasicky zhotoveným snímkům velikosti 9 x13 nejsou pouhým okem patrné. "Když dáte oba obrázky vedle sebe, je každý trochu jiný. Který je však lepší, se stejně všichni u pohlednicového formátu neshodnou," dodává Antonín Vajčner. Jinak mají digitální minilaby jen samé výhody pro profesionály i fotoamatéry. Lze na nich lépe opravit barvy i ostrost záběru, pohrát si lze také s efekty, jako jsou na příklad stíny nebo odstranění červené barvy z očí při focení bleskem.

"Tato činnost je časově náročná, obvykle se za ni platí zvlášť. Cena může být podle kvality negativu desítky korun za fotku," vysvětluje Alexandr Kubáček z firmy Noritsu, která obchoduje s klasickými i digitálními stroji do minilabů. Z celkového počtu asi 540 minilabů jich je u nás zatím vybaveno plně digitální technikou jen sedmnáct, v dalších třiceti provozovnách jsou digitálněanalogová zařízení, kterým se také říká hybridní. "Hybridní zařízení má stejnou rozlišovací schopnost jako plně digitální, proto není vhodné ani z těchto pohlednicových fotografií přímo zvětšovat detaily," doplňuje Antonín Vajčner. Digitální i hybridní fotolaby jsou po celé republice v řetězcích Fuji, Kodak, Konica i Agfa, stejně jako v dalších provozovnách. Zákazník je však pokaždé nepozná, protože ne všichni majitelé nebo provozovatelé to s názvem firmy uvádějí.

 Za zeptání, jakou technologií byla jeho zakázka zpracována, nic nedá a ani nic nepokazí, když si vyvolaný film pro jistotu uschová.
jan.dolezal@mfdnes.cz

Plně digitální minilaby jsou v těchto provozovnách:
Fuji: Elfolab Kolín a Pardubice, Osso a Fosh Brno, Foto Morava Kopřivnice, Ultralab Vladislavova - Praha, Fotoexpres Vodičkova Praha, Thalia Picta Benešovská Praha

Kodak: Foko Vinohradská Praha, Kodak Express Olomouc, Mariánské Lázně, Karlovy Vary a Hradec Králové

Konica: Print Service Turnov, Fotofinishing Krakovská - Praha

ČTK Praha