Nepatrný růst (+1,99 procenta) zaznamenala ještě osobní auta, osobních aut kategorie N1 (většinou vozy s mřížkou nakupované podnikateli) se ale ve srovnání s loňským listopadem prodalo o třetinu méně.
"Ta čísla se musí vykládat opatrně, je tam několik českých specifik," řekl tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Prodeje osobních aut ale prudce zpomalily, ještě v říjnu rostly trojnásobně rychleji než v září. Když se sečtou prodeje osobních vozů a aut kategorie N1, trh už klesá.
Podle Tunkla ale do loňských listopadových prodejů promluvila i změna zákona, která prodloužila minimální dobu leasingu ze tří na pět let, a řada firem se proto "předzásobila". Prodeje však klesly i oproti listopadu 2006.
Prodeje osobních aut* | ||
kategorie | prodeje listopad 08/07 | prodeje leden až listopad 08/07 |
osobní auta | 11 384 (1,99 %) | 133 357 (9,32 %) |
N1 (s mřížkou) | 4 284 (-33,76 %) | 55 262 (1,66 %) |
autobusy | 111 (-20,71) | 1 023 (25,71 %) |
nákladní | 750 (-21,79) | 9 963 (-5,09 %) |
*poznámka: V závorce jsou uvedeny meziroční nárůsty či poklesy. Zdroj: Sdružení dovozců automobilů a výpočty MF DNES.
"Může za tím být i to, že někteří nákup těchto aut odkládají, protože čekají, až se mřížky nebudou muset vyrábět," uvedl Tunkl.
Česku se zatím prodejní krize vyhýbala a aut se prodávalo čím dál více. Kvůli poklesu prodejů se dá očekávat další zlevňování aut.
Statistiky ukazují i změny v pořadí nejprodávanějších značek v tuzemsku. V osobních automobilech vede nadále Škoda Auto, ta si ale za listopad pohoršila o více než pětinu. Druhý zůstává Ford, který naopak meziročně vyrostl o třetinu. Trojku si už druhý měsíc drží Hyundai, který vystřídal Volkswagen.
Pokles hlásí už i registrace nových nákladních vozů. "Podle objednávek se dá čekat další pokles i příští rok," dodal Tunkl.