Nezvykle vysoký účet za energie: vyplatí se ihned pátrat po důvodech

- Složenky nebo faktury za elektřinu, plyn či vodu putují každý měsíc z poštovních schránek domácností obratem zpět na poštu, aby se změnily v peníze posílané rozvodným společnostem. Nebo slouží jen jako informační leták, protože obnos si dodavatel energií automaticky strhne z bankovního účtu prostřednictvím SIPO. Zavedený rituál se však občas vyplatí porušit a zkontrolovat výši ceny, kterou energetikové, plynaři či vodaři účtují.

Může se totiž stát, že částka neodpovídá skutečné spotřebě. Nebo že jsou zálohové platby nastaveny pro domácnost nevýhodně.

Co dělat, když se zákazníkovi zdá faktura příliš vysoká?

Z kontrolovat skutečný stav měřiče s údaji na faktuře a neprodleně:

* pokud se liší, požádat společnost o vrácení přeplatku, respektive se s ní dohodnout, kdy budou peníze vyúčtovány ve prospěch zákazníka

* pokud se neliší: požádat o kontrolu odečtení zaplacených záloh, nebo požádat písemně o přezkoušení měřiče když je měřič bez závad, ale zákazník je stále přesvědčen, že tolik energie, plynu nebo vody nespotřeboval, obrátit se na specializovanou firmu, která přezkouší rozvod jestliže zákazník odhalí "černé" napojení, může se obrátit na advokáta či některé sdružení na ochranu spotřebitele, které poradí, jak dále postupovat, případně jak se soudit, pokud dojde k soudu, musí žalující počítat, že zaplatí předem 4 procenta z žalované částky, minimálně 500 korun

Zaplatit, či počkat na vyřešení sporu?

Zákazník by si měl především řádně přečíst smlouvu uzavřenou s rozvodnou společností. Pokud je v ní uvedeno, že je třeba zaplatit i když existují pochybnosti o správnosti ceny, měl by se pokusit dohodnout se společností na odkladu platby, jinak se vystavuje riziku, že mu bude elektřina, plyn nebo voda, zpravidla po dvou upomínkách, odpojena.

* Zákazník se domnívá, že platí více, než by měl

Domácnost platila za elektřinu čtvrtletně tři až pět tisíc korun, podle ročního období. V polovině roku však přišla faktura na pětadvacet tisíc korun. Členové rodiny si však nebyli vědomi, že by "propálili" více. Podobná situace může nastat i v případě plynu nebo vody.

Možné důvody

* rodina si pořídila spotřebič a nebyla si vědoma jeho velké spotřeby
* protéká voda na WC nebo jinde uniká
* porouchal se měřič
* na elektroměr, vodoměr či plynoměr se někdo načerno napojil
* pracovníci společnosti chybně odečetli stav měřiče
* pracovníci provádějící odečet se vinou zákazníka nedostali k měřiči a spotřebu odhadli podle minulých období, rozdíl se pak dorovná v nejbližším vyúčtování
* společnost od konečné faktury chybně odečetla zaplacené zálohy, což se může stát například, když se mění nájemník bytu

Jak postupovat

Spotřebitel by se měl v první řadě obrátit na zákaznickou kancelář společnosti. "Pokud se našemu odběrateli něco nezdá, může zatelefonovat na zákaznickou linku. Je dobré, když zná své zákaznické číslo, které je uvedeno na vyúčtování nebo ve smlouvě. Vyřízení se tím urychlí. Může se také osobně dostavit na naši služebnu," říká mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec. Možnost reklamovat telefonicky, osobně i písemně potvrdila i zástupkyně Ostravských vodáren a kanalizací Dagmar Divišová. "Zákazník by měl vědet, zda má smlouvu s vodárnami nebo s majitelem bytu, ve kterém bydlí. Pak by totiž musel podat reklamaci u vlastníka nemovitosti, ne u nás," upozorňuje Dagmar Divišová. Pokud se chyba neodhalí, ale zákazník je přesvědčen, že je účet neoprávněně vysoký, může společnost písemně požádat o přezkoušení měřiče. Pokud se zjistí, že byl přístroj porouchaný a napočítal větší než skutečnou spotřebu, společnost by měla peníze vrátit a zároveň zaplatit za jeho otestování. Když ale bude zařízení v pořádku, může vymáhat náklady na přezkoušení po zákazníkovi. Například v brněnských vodárnách mu naúčtují okolo tisíce korun. Jestliže je měřič bez chyby, může zákazník pátrat dál. Požádat například o revizi elektřiny, nejlépe specializovanou firmu, nebo v případě vody dispečink vodáren či instalatéra. Pokud se ukáže, že se na měřič někdo napojil načerno, je třeba fakturu společnosti uhradit a pak vymáhat - i soudně -na "černém" spotřebiteli náhradu škody. "Za závady v domovní části vodovodu a kanalizace odpovídá majitel domu nebo bytu," upozorňuje Dagmar Divišová. Podobné situace mohou dostat domácnost do velkých finančních potíží. Jak stojí například ve smlouvě o odběru plynu Severočeské plynárenské, zkouška plynoměru nezbavuje odběratele povinnosti zaplatit fakturu ve lhůtě, která je na ní uvedená. To znamená, že společnost žádá uhradit fakturu ještě před tím, než se ukáže, která strana má pravdu. Test plynoměru tu trvá zhruba šest týdnů. Pokud se spotřebitel se společností nedohodne, že zaplatí až po vyřešení sporu, hrozí mu, že zůstane bez elektřiny, plynu nebo vody. Například v Severočeské plynárenské mohou dlužníka odpojit po dvou písemných upomínkách, zpravidla po padesáti dnech od prvního termínu splatnosti. Pokud se jedná o vysokou částku, kterou by odběratel nebyl schopen uhradit najednou, jsou dodavatelé většinou ochotni přistoupit na splátky.

* Bezdůvodné odpojení

Mladí manželé si pronajali od majitele činžovní vily byt a pravidelně mu platili smluvené nájemné. Protože ale bytný neodváděl zálohy na elektřinu, našla žena po roce za dveřmi dopis z energetických závodů: dlužíte patnáct tisíc korun, a proto jsme vás odpojili. Odemkla a trochu se podivila, když bez problémů rozsvítila. Ještě rychle proto postavila na večeři, dala prádlo do pračky a čekala, až všechno zhasne a vypne. Nedočkala se. Hned ráno běžela vyrovnat dluh a zeptat se, zda ještě hrozí slibované "odstřihnutí". "No to jsou bl...," ulevila si pracovnice kanceláře elektrického podniku. Jeho pracovníci totiž omylem odpojili řádně platícího souseda. Ten naštěstí nebyl doma a jeho mrazák, který dlouhý výpadek proudu odnese vždycky nejvíc, zel v tu dobu prázdnotou. O přehmatu energetiky se tedy ani nedozvěděl a manželé začali platit měsíční zálohy přímo energetické společnosti.

Jak postupovat

Zákazník by se měl ihned obrátit na reklamační oddělení společnosti a žádat nápravu. Pokud mu tím vznikla škoda, měl by žádat po společnosti náhradu.

* Příliš vysoké zálohy

Rodina platila měsíčně patnáct set korun jako zálohu na elektřinu, každý rok dostávali zpátky jako přeplatek zhruba tisícikorunu. Pak přišlo zdražení. Rozhodli se omezit spotřebu a změnili způsob topení. Ovšem pravidelné zálohy jim v souvislosti s vyšší cenou energie společnost zvedla. Přeplatek byl na konci dalšího roku ještě větší než dříve.

Možné důvody

* zdražení energie, rodina šetří
* snížení spotřeby - změna vytápění, v bytě část roku nikdo není

Jak postupovat

Takto "sponzorovat" rozvodné podniky není nutné. "Odběr energií a vody se děje na základě smlouvy. A obě strany - domácnost, tedy zákazník, a dodavatel jsou v ní rovnocennými partnery. Rozvodná společnost si rozhodně nemůže diktovat, vždycky musí dojít k dohodě," říká Karel Hanauer ze Sdružení nájemníků. "Pokud se spotřebiteli výše zálohy nelíbí, musí se sám bránit, reklamovat. Je to jeho právo," dodává. "O změnu zálohy může domácnost požádat i ve chvíli, kdy například mění způsob topení a počítá s menší spotřebou. Zároveň se mu tak může snížit i sazba," říká Petr Holubec. Žádosti o snížení zálohy vyřizují obchodní oddělení jednotlivých společností.

Zákony upravující dodávky a platby za energie

* zákon 224/1994 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích

* vyhláška 169/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky dodávek elektřiny a způsob výpočtu škody vzniklé dodavateli neoprávněným odběrem

* vyhláška 196/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky dodávek plynu a způsob výpočtu škody vzniklé dodavateli neoprávněným odběrem

* vyhláška 245/1995 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku užitkové teplé vody