Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Niki Lauda: Najít vhodného investora bude pro ČSA problém

  14:09
Bývalý automobilový závodník Niki Lauda už několik let podniká v letecké dopravě. Před časem zvažoval vstup do dnes již zkrachovalých aerolinek SkyEurope. Když ale zjistil, jak fungují, raději si založil vlastní nízkonákladovou leteckou společnost. Pojmenoval ji flyNiKI.

Bývalý závodník Formule 1 Niky Lauda měl zájem spolupracovat se SkyEurope. Když ale zjistil, jak fungují, raději si založil vlastní aerolinky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Lauda nevěří, že se najde investor, který by SkyEurope znovu oživil. Velký problém při hledání nového strategického partnera podle něj budou mít i ztrátové České aerolinie. "I velcí hráči si musí hlídat peníze," řekl v rozhovoru pro SME.sk.

V posledním roce zkrachovalo víc leteckých společností, trh se konsoliduje. Jak se díváte na momentální vývoj?
I aerolinky, které byly v minulosti ziskové a měly kvalitní řízení, jsou zasažené krizí, ale ne v takovém rozsahu. Jde o standardní výkyvy - teď se vám může dařit, jindy ne.

Tradiční aerolinky, které se v minulosti orientovaly na bonitní cestující a měly zisky, mají teď velké problémy, protože špatně nastavily strukturu cen a nákladů. Kvalitní aerolinky určitě mohou přežít, pokud špatně organizované společnosti nepřežijí.

Andreas Nikolas Lauda (60)

Narodil se 22. února 1949 ve Vídni. V letech 1971 až 1985 byl pilotem Formule 1 a stal se trojnásobným mistrem světa. Z automobilů později přesedlal na letadla a začal podnikat.

V roce 1979 založil aerolinky Lauda Air, které později převzaly Austrian Airlines. V roce 2003 získal v konkurzu majoritní podíl ve firmě Aero Llyond. Firmu úspěšně vzkřísil a pod obchodním jménem flyNIKI léta dodnes.

V minulosti jste prý vážně jednal se SkyEurope. Údajně jste jako člen jejich posádky absolvoval několik letů. Jak daleko se dostala vzájemná jednání a proč jste se nakonec nedohodli?
Ještě předtím, než jsem založil flyNIKI, setkal jsem se se zakladateli SkyEurope a snažil jsem se zjistit, jestli je nějaká možnost podílet se na rozvoji aerolinek. V té době mě Christian Mandl s Alanem Skowronkem chtěli využít jen jako marketingový nástroj, aby přilákali pasažéry z Vídně do Bratislavy do letadel SkyEurope. To jsem odmítl. Když jsem pochopil, jak ta společnost funguje, rozhodl jsem se, že do toho nepůjdu a založím vlastní aerolinky ve Vídni.

Nikdy jste se s nimi nebavil o převzetí SkyEurope?
Před třemi lety jsme začali jednat se skupinou York, tedy s hlavním akcionářem SkyEurope, protože měla zájem prodat svůj podíl ve společnosti. Jednali jsme s nimi společně s Air Berlin, ale nikdy jsme se nedostali k rozumné dohodě. chtěli příliš mnoho a nedali si vysvětlit, že aerolinky nemají takovou hodnotu. Viděli rozvoj, tvrdili, že SkyEurope má před sebou skvělou budoucnost.

Plánoval jste převzít SkyEurope a zachovat značku, nebo jste je chtěl včlenit pod sebe a zařadit do své flotily?
V té době jsme uvažovali o tom, že spojíme síly na rakouském trhu - SkyEurope a flyNIKI, abychom byli konkurenceschopnější vůči ostatním.

Neoslovili vás aerolinky SkyEurope znovu v posledním roce, když už měly velmi vážné problémy?
Ne, bavil jsem se s nimi jen před 2,5 lety.

Ve vážných finančních problémech jsou i České aerolinie. Je i to podle vás důsledek krize?
Vím, že o České aerolinie měla zájem společnost Air France/KLM, ale ve světle celkové atmosféry od toho ustoupila. Myslím, že pro České aerolinie bude velký problém najít vhodného strategického partnera, protože i velcí hráči si musí hlídat peníze. Ale proč jsou tyto aerolinky v hlubokých ztrátách, to vám neumím říct.

Celý rozhovor s laudou čtěte zde

V čem vidíte jejich hlavní problém?
Problém tradičních aerolinek je v tom, že mají určité náklady z minulosti, přičemž letecký trh se v posledních letech velmi změnil. Cestující dnes mnohem častěji koukají na cenu a destinace, porovnávají ceny.

Před pěti lety jsem měl štěstí, že jsem poznal tento byznys a věděl, že musím udržet náklady na co nejnižší možné úrovni. ČSA si musejí zvyknout na úplně jiné poměry v letectví. Musejí se sami sebe ptát, jestli skutečně potřebují tolik personálu, či je možné například zvýšit kapacitu nebo jak optimalizovat náklady. Myslím si, že jsou stále zaseknutí ve starých časech, které už skončily.

Takže si myslíte, že prodávat některé kontinentální lety za dvě stě eur nebo víc už není cesta?
ČSA mají špatně nastavené náklady pro tento typ létání, proto si nemohou dovolit jít příliš nízko s cenou. Musí mít vysoké ceny, protože mají vysoké náklady. Ve společnosti flyNIKI jsme začínali s cenou 29 eur (asi 738 Kč), ale stavěli jsme i na kvalitě. Jsme kvalitní low-cost aerolinky a přitom máme o 30 až 40 procent nižší ceny letenek než naše konkurence. I když si u nás rezervujete letenku v den odletu, stále ušetříte přibližně třetinu proti cenám, které mají Lufthansa nebo Austrian Airlines. Máme jednoduše nižší náklady, naše průměrná vytíženost je na úrovni 79 procent.

Takže je to všechno jen otázka efektivity?
Je to všechno otázka nákladů, které musíte pokrýt, abyste mohli létat.

Jediný zájemce o ČSA, konsorcium Unimex-Travel Service, nabídlo za 92 procent akcií asi miliardu korun. Je tato suma z vašeho pohledu adekvátní?
Řekněte mi, jaké ztráty si za to koupí? Jaká je účetní hodnota Českých aerolinií? Je minusová (dosahuje zhruba miliardy korun, pozn.red.) a ještě k tomu si koupí ztrátu 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy Kč).

Kdybych koupil takové aerolinky, potřeboval bych minimálně tři čtyři roky, abych firmu dostal opět do černých čísel. V dnešní konkurenci není možné z roku na rok výrazně zvýšit příjmy a současně snížit náklady.

Autor:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...