Bývalý závodník Formule 1 Niky Lauda měl zájem spolupracovat se SkyEurope. Když ale zjistil, jak fungují, raději si založil vlastní aerolinky. Ilustrační foto.

Bývalý závodník Formule 1 Niky Lauda měl zájem spolupracovat se SkyEurope. Když ale zjistil, jak fungují, raději si založil vlastní aerolinky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Niki Lauda: Najít vhodného investora bude pro ČSA problém

  • 26
Bývalý automobilový závodník Niki Lauda už několik let podniká v letecké dopravě. Před časem zvažoval vstup do dnes již zkrachovalých aerolinek SkyEurope. Když ale zjistil, jak fungují, raději si založil vlastní nízkonákladovou leteckou společnost. Pojmenoval ji flyNiKI.

Lauda nevěří, že se najde investor, který by SkyEurope znovu oživil. Velký problém při hledání nového strategického partnera podle něj budou mít i ztrátové České aerolinie. "I velcí hráči si musí hlídat peníze," řekl v rozhovoru pro SME.sk.

V posledním roce zkrachovalo víc leteckých společností, trh se konsoliduje. Jak se díváte na momentální vývoj?
I aerolinky, které byly v minulosti ziskové a měly kvalitní řízení, jsou zasažené krizí, ale ne v takovém rozsahu. Jde o standardní výkyvy - teď se vám může dařit, jindy ne.

Tradiční aerolinky, které se v minulosti orientovaly na bonitní cestující a měly zisky, mají teď velké problémy, protože špatně nastavily strukturu cen a nákladů. Kvalitní aerolinky určitě mohou přežít, pokud špatně organizované společnosti nepřežijí.

Andreas Nikolas Lauda (60)

Narodil se 22. února 1949 ve Vídni. V letech 1971 až 1985 byl pilotem Formule 1 a stal se trojnásobným mistrem světa. Z automobilů později přesedlal na letadla a začal podnikat.

V roce 1979 založil aerolinky Lauda Air, které později převzaly Austrian Airlines. V roce 2003 získal v konkurzu majoritní podíl ve firmě Aero Llyond. Firmu úspěšně vzkřísil a pod obchodním jménem flyNIKI léta dodnes.

V minulosti jste prý vážně jednal se SkyEurope. Údajně jste jako člen jejich posádky absolvoval několik letů. Jak daleko se dostala vzájemná jednání a proč jste se nakonec nedohodli?
Ještě předtím, než jsem založil flyNIKI, setkal jsem se se zakladateli SkyEurope a snažil jsem se zjistit, jestli je nějaká možnost podílet se na rozvoji aerolinek. V té době mě Christian Mandl s Alanem Skowronkem chtěli využít jen jako marketingový nástroj, aby přilákali pasažéry z Vídně do Bratislavy do letadel SkyEurope. To jsem odmítl. Když jsem pochopil, jak ta společnost funguje, rozhodl jsem se, že do toho nepůjdu a založím vlastní aerolinky ve Vídni.

Nikdy jste se s nimi nebavil o převzetí SkyEurope?
Před třemi lety jsme začali jednat se skupinou York, tedy s hlavním akcionářem SkyEurope, protože měla zájem prodat svůj podíl ve společnosti. Jednali jsme s nimi společně s Air Berlin, ale nikdy jsme se nedostali k rozumné dohodě. chtěli příliš mnoho a nedali si vysvětlit, že aerolinky nemají takovou hodnotu. Viděli rozvoj, tvrdili, že SkyEurope má před sebou skvělou budoucnost.

Plánoval jste převzít SkyEurope a zachovat značku, nebo jste je chtěl včlenit pod sebe a zařadit do své flotily?
V té době jsme uvažovali o tom, že spojíme síly na rakouském trhu - SkyEurope a flyNIKI, abychom byli konkurenceschopnější vůči ostatním.

Neoslovili vás aerolinky SkyEurope znovu v posledním roce, když už měly velmi vážné problémy?
Ne, bavil jsem se s nimi jen před 2,5 lety.

Ve vážných finančních problémech jsou i České aerolinie. Je i to podle vás důsledek krize?
Vím, že o České aerolinie měla zájem společnost Air France/KLM, ale ve světle celkové atmosféry od toho ustoupila. Myslím, že pro České aerolinie bude velký problém najít vhodného strategického partnera, protože i velcí hráči si musí hlídat peníze. Ale proč jsou tyto aerolinky v hlubokých ztrátách, to vám neumím říct.

Celý rozhovor s laudou čtěte zde

V čem vidíte jejich hlavní problém?
Problém tradičních aerolinek je v tom, že mají určité náklady z minulosti, přičemž letecký trh se v posledních letech velmi změnil. Cestující dnes mnohem častěji koukají na cenu a destinace, porovnávají ceny.

Před pěti lety jsem měl štěstí, že jsem poznal tento byznys a věděl, že musím udržet náklady na co nejnižší možné úrovni. ČSA si musejí zvyknout na úplně jiné poměry v letectví. Musejí se sami sebe ptát, jestli skutečně potřebují tolik personálu, či je možné například zvýšit kapacitu nebo jak optimalizovat náklady. Myslím si, že jsou stále zaseknutí ve starých časech, které už skončily.

Takže si myslíte, že prodávat některé kontinentální lety za dvě stě eur nebo víc už není cesta?
ČSA mají špatně nastavené náklady pro tento typ létání, proto si nemohou dovolit jít příliš nízko s cenou. Musí mít vysoké ceny, protože mají vysoké náklady. Ve společnosti flyNIKI jsme začínali s cenou 29 eur (asi 738 Kč), ale stavěli jsme i na kvalitě. Jsme kvalitní low-cost aerolinky a přitom máme o 30 až 40 procent nižší ceny letenek než naše konkurence. I když si u nás rezervujete letenku v den odletu, stále ušetříte přibližně třetinu proti cenám, které mají Lufthansa nebo Austrian Airlines. Máme jednoduše nižší náklady, naše průměrná vytíženost je na úrovni 79 procent.

Takže je to všechno jen otázka efektivity?
Je to všechno otázka nákladů, které musíte pokrýt, abyste mohli létat.

Jediný zájemce o ČSA, konsorcium Unimex-Travel Service, nabídlo za 92 procent akcií asi miliardu korun. Je tato suma z vašeho pohledu adekvátní?
Řekněte mi, jaké ztráty si za to koupí? Jaká je účetní hodnota Českých aerolinií? Je minusová (dosahuje zhruba miliardy korun, pozn.red.) a ještě k tomu si koupí ztrátu 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy Kč).

Kdybych koupil takové aerolinky, potřeboval bych minimálně tři čtyři roky, abych firmu dostal opět do černých čísel. V dnešní konkurenci není možné z roku na rok výrazně zvýšit příjmy a současně snížit náklady.