Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nissan kupuje třetinu Mitsubishi. Pomůže vyřešit podvody se spotřebou

  10:11aktualizováno  14:43
Japonská automobilka Nissan Motor se dohodla, že koupí zhruba třetinový podíl v menším konkurentovi Mitsubishi Motors, který se nyní potýká se skandálem kolem falšování údajů o spotřebě pohonných hmot. Oznámily to dnes firmy. Nissan za podíl podle Mitsubishi zaplatí 237,4 miliardy jenů (téměř 52 miliard korun), napsal list Financial Times.

Showroom Nissanu v Yokohamě. | foto: Reuters

Nissan se díky převzetí podílu stane největším akcionářem Mitsubishi a získá nad konkurentem faktickou kontrolu, napsala agentura Reuters.

„Pomůžeme této firmě řešit problémy, kterým čelí zejména při obnovování důvěry spotřebitelů v efektivitu využití paliva,“ uvedl šéf Nissanu Carlos Ghosn na společné tiskové konferenci automobilek.

Dohodnutá transakce bude podle něj přínosná pro obě strany. Dohodu ještě musí schválit akcionáři Mitsubishi a regulátoři. V případě jejich souhlasu se dokončení transakce očekává v průběhu letošního roku.

„Je to průlomová transakce,“ prohlásil Ghosn. Nissan podle něj bude těžit mimo jiné ze silné pozice Mitsubishi v jihovýchodní Asii. Ghosn stál v minulosti také u zrodu aliance Nissanu s francouzskou automobilkou Renault, která začala fungovat v roce 1999, upozornila agentura AP.

Společnost Renault, v jejímž čele stojí rovněž Ghosn, v současnosti vlastní v Nissanu podíl 43,4 procenta. Souhrnný odbyt automobilek Renault, Nissan a Mitsubishi by podle agentury Reuters dosahoval zhruba 9,3 milionu vozů ročně.

Šéf Nissanu Carlos Ghosn (vlevo) s prezidentem Mitsubishi Motors Corp.'s Osamu...

Šéf Nissanu Carlos Ghosn (vlevo) s prezidentem Mitsubishi Motors Corp.'s Osamu Masukem.

Skupina by se tak v objemu prodeje blížila třem největším světovým automobilkám Toyota Motor, Volkswagen a General Motors, jejichž roční odbyt se pohybuje v blízkosti deseti milionů vozů. Mitsubishi, která v uplynulém finančním roce vyrobila přes 1,2 milionu vozů, je šestou největší automobilkou v Japonsku.

Mitsubishi v dubnu přiznala, že její zaměstnanci u některých modelů miniautomobilů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991.

Mitsubishi zatím potvrdila manipulaci u čtyř modelů miniautomobilů s obsahem motoru do 660 kubických centimetrů, které se prodávají pouze v Japonsku. Dva z těchto modelů vyrábí Mitsubishi právě pro Nissan, který nesrovnalosti v údajích o spotřebě odhalil.

Ve středu Mitsubishi připustila, že skandál by se mohl týkat všech jejích vozů prodávaných v Japonsku. Firma záležitost dál vyšetřuje a už koncem dubna se rozhodla vytvořit komisi, která má do tří měsíců předložit zprávu.

Skandál v Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli podobné aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české automobilky Škoda Auto.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z filmových Angry Birds
Angry Birds chtějí zdolat další metu, firma za miliardy se chystá na burzu

Firma Rovio Entertainment, tvůrce populární elektronické hry Angry Birds, se chystá vstoupit na burzu a nabídnout své akcie. Výrobce mobilní aplikace by mohl...  celý článek

Fotovoltaická elektrárna Solek Group v Chile.
Česká firma prodala elektrárnu v Chile, v zemi bude dále investovat

Česká firma Solek Group prodala v Chile solární elektrárnu Parque Solar Cuz Cuz chilskému fondu zaměřenému na investice do obnovitelných zdrojů energie, jehož...  celý článek

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU  Michel...
Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.