S přetlakem hvězd ubývá návštěvníků. O letošní koncert Madonny je menší zájem než před třemi lety.

S přetlakem hvězd ubývá návštěvníků. O letošní koncert Madonny je menší zájem než před třemi lety. | foto: Reuters

Nízké prodeje CD vyhnaly letos na pódia více hvězd než loni

  • 49
Koncertů je letos v Česku rekordně, hudebníci nebudou v létě lenošit, a to ani ty největší světové hvězdy. Z klidu luxusních sídel je vyhnala krize hudebního průmyslu, která interpretům ukousla značnou část příjmů z prodeje cédéček.

Královna popu Madonna, kultovní Depeche Mode, obnovení Faith No More či britské hvězdy Radiohead. Tohle je jen drobný výčet toho, co můžeme nebo jsme mohli slyšet v Česku.

"Hudební průmysl byl vždycky hlavně o vydělávání peněz, dnes znamená vydělávat peníze dělat velké koncertní šňůry," řekl pro MF DNES britský hudební manažer a producent Peter Jenner, který stál třeba při začátcích slavných kapel Pink Floyd či The Clash.

Jenner tak poukazuje na velký počet turné světových kapel, které se letos napříč kontinenty proženou.

"Ano, dnes je patrné, že kapely, které dříve dělaly tour jednou za pět deset let, dnes jedou opakovaně pár let za sebou, jako třeba Madonna," říká Martin Mařan, bývalý šéf Akademie populární hudby a současný ředitel Intergramu, který pro umělce vybírá autorské poplatky.

Podle muzikantů se poměry ve světě hudby změnily – prodej CD se propadá na všech kontinentech. "Světoví hudebníci, kteří byli zvyklí na zisk z prodeje milionu cédéček, tak dnes, kdy prodají třeba polovinu, dohánějí ztráty hraním," říká Richard Krajčo, lídr skupiny Kryštof.

Podle něj v malém Česku bylo hudební živobytí vždy především o živém hraní. "CD bereme jako takovou pozvánku na koncerty, ty si nejvíce užíváme," říká Krajčo.

Promotéři mají přetlak

Samotný fakt, že kapely letos mají velký apetit na živé vystupování, je také dobrou zprávou pro pořádající agentury, promotéry i majitele koncertních prostor.

Tržby za prodej hudebních nosičů v ČR

Tržby v milionech Kč
1997 - 1642,0
1998 - 1416,0
1999 - 1060,7
2000 - 999,1
2001 - 953,6
2002 - 743,0
2003 - 727,7
2004 - 684,6
2005 - 556,0
2006 - 510,0
2007 - 440,0
2008 - 343,0

Zdroj: IFPI

"V nejatraktivnějších obdobích musíme kvůli termínovým kolizím řadu požadavků promotérů odmítat. Zájem převyšuje termínové možnosti arény," říká Zdeněk Zikmund, mluvčí Sazky, která vlastní pražskou O2 Arénu. V ní se od začátku roku pořádalo už 12 koncertů.

"Oproti loňsku, kdy situace byla enormní, lidé chodili na všechno, je vidět, že letos agenti hvězd přicházejí na to, že nemohou tolik tlačit na pilu s cenou," říká Borek Jiřík, šéf společnosti Charm Music, která letos pořádá koncerty skupin Radiohead, Faith No More a mnoha dalších.

Podle něj jsou zástupci kapel v jednání otevřenější, než tomu bývalo dříve, protože mezi umělci je letos větší konkurence – na turné vyjel kdekdo.

Návštěvníků ubývá

A navíc kvůli tomu, že lidé šetří, mnoho koncertů je po Evropě poloprázdných. "Lidé si více vybírají, mají na zábavu omezenější rozpočet, proto na hvězdy, které už viděli nebo mají šanci, že je ještě uvidí, letos nejdou, a to ani v Británii," říká hudební manažer Jenner.

"Vždy to byl riskantní byznys, ale letos je to extrém. Musíte lépe vybírat, čím opravdu zaujmete," dodává promotér Jiřík.

Návštěvnost tak už letos zůstala za očekáváním například u skupin Simply Red, Korn či zpěváka Marilyna Mansona. Na akci moderní taneční hudby Planet Festival, který se chlubil četnými zahraničními hvězdami, dorazil asi stejný počet lidí jako na Evu a Vaška pod Říp – čtyři až pět tisíc.

Zatímco na tři roky starý dvojkoncert Madonny zmizely lístky během jediné noci, předprodej na její srpnové vystoupení je o poznání "vlažnější". Padesát tisíc vstupenek, které agentura Live Nations poslala do prodeje, zatím nejsou zdaleka vyprodané.