Poplatky přinášejí low costům tučné zisky, inspirují i velké aerolinky

  5:16
Evropské nízkonákladové aerolinky jsou na vzestupu, na rozdíl od těch klasických. Paradoxně jim k tomu dopomáhá zavedení celé řady poplatků. Peníze navíc za výběr sedadla nebo odbavení zavazadla fungují čistě z ekonomického hlediska tak dobře, že nízkonákladoví dopravci v některých regionech ovládají i více než polovinu trhu.
Nízkonákladové aerolinky jsou v kurzu.

Nízkonákladové aerolinky jsou v kurzu. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Za letenku z Bratislavy do Milána zaplatíte u Ryanairu dvacet eur. Taková cena jen stěží irskému dopravci přinese zisk, a i když jsou v rezervačním systému nabídek za takové ceny desítky tisíc, Ryanairu rok od roku rostou zisky. Nízká cena letenky totiž nevadí, Ryanair vydělá na cestujících jinde. Stačí, když si připlatí 25 eur za odbavení kufru do podpalubí či dalších 10 eur za výběr sedadla.

Poslední výsledky největší evropské nízkonákladové letecké společnosti ukazují, že sázka na podnikání ve stylu všechno k letence jen za příplatek Ryanairu dokonale vychází. Za poslední finanční rok poprvé dodatečné příjmy přesáhly miliardu eur, tedy přes 21 procent celkových tržeb. A tržby z prodeje všeho možného jim rostou rychleji než cestující: zatímco pasažérů přibylo méně než pět procent, dodatečné příjmy vzrostly o 20 procent. V praxi tak každý cestující Ryanairu k letence zaplatil průměrně přes třináct eur.

"Zvýšit zisk o třináct procent a počet cestujících o pět procent i přes evropskou recesi a vysoké ceny ropy je důkazem síly našeho ultranízkonákladového modelu," komentoval šéf Ryanairu Michael O’Leary výsledky za poslední rok. Podle něj k růstu vedly především poplatky za možnost výběru sedačky předem. Jde o jeden z kroků, který dál maže rozdíly mezi nízkonákladovými a klasickými aerolinkami: až dosud cestující Ryanairu mohli využívat jen přednostního nástupu za poplatek.

Ryanair inspiruje ostatní

Ryanair je ve své výroční zprávě jediný z velkých dopravců, který byznys s dodatečnými službami odkrývá. Například easyJet má poplatky za kufr v běžných výnosech, firma jen uvádí zvlášť příjmy třeba za provize ze zprostředkování pojištění či ubytování. Wizz Air výroční zprávy nezveřejňuje vůbec.

Úspěch Ryanairu s poplatky je sice pravidelně terčem kritiky zejména spotřebitelských organizací, inspiruje však i tradiční dopravce. Například KLM už od minulého týdne chtějí za zavazadlo do nákladního prostoru letadla 15 až 30 eur, neplatí jen majitelé dražších letenek nebo členové jejich věrnostního programu. Jiné firmy zase povolují jen lehčí odbavené zavazadlo: například už loni Travel Service snížil limit na bezplatnou přepravu z 20 na 15 kilogramů.

Právě čím dál vyšší poplatky za dodatečné služby boří i mýtus o tom, že nízkonákladové společnosti jsou vždy levnější. Navíc největší aerolinky potichu zdražují: například ještě v roce 2009 stála průměrná letenka u Ryanairu 35 eur, za poslední rok už 48 eur. Čísla easyJet uvádí jen průměrný příjem za sedačku, ten stoupl za čtyři roky z 45 na 53 liber.

Klasické aerolinky jsou na ústupu

V záplavě negativních informací o stavu evropských leteckých firem vypadají výsledky nízkonákladových společností spíše jako zjevení: Ryanair za poslední finanční rok vydělal 569 milionů eur, což je nejvíce v historii. Konkurenční easyJet za první pololetí (říjen až březen) snížil meziročně ztrátu o více než polovinu. Jeho hospodaření je celkově ziskové, přes zimu všichni evropští dopravci končí obvykle se ztrátou.

Nízkonákladoví dopravci ukusují z evropského trhu čím dál více cestujících, v řadě zemí už více lidí létá právě s nimi. Například ve Velké Británii, Španělsku a Itálii mají už přes padesát procent trhu.

Ryanair se zatím stále Česku spíše vyhýbá: výjimkou jsou jeho dvě linky z Brna a chystané spojení Londýna a Ostravy. V Praze nízkonákladové aerolinky přepraví zhruba pětinu cestujících.

O síle i sebevědomí nízkonákladových společností svědčí i stav objednávek na nová letadla na krátké a střední tratě. V nich vede Ryanair se 175 objednávkami, následovaný skandinávskými Norwegian a Wizz Air. Lufthansa je s 64 letadly až čtvrtá.

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...