Linka do Paříže a Londýna je společně se spojením do Dillí a Bombaje obětí velkých změn největší nízkonákladové společnosti zaměřené na dálkové lety. "Tyto změny zlepší naše provozní náklady. Chceme se zaměřit na trhy, kde můžeme letos být lídry trhu," vysvětlila firma ve svém prohlášení. Zaměřit se chce hlavně na Austrálii, Čínu, Tchaj-wan a Japonsko. Do těchto zemí naopak navýší počty letů.
Aerolinky se stahují i kvůli nové dani a povolenkám
Zrušení linek do Evropy vysvětluje i nutností zapojit se do obchodování s emisními povolenkami či speciální leteckou daní ve Velké Británii. "Vysoké ceny paliva a slábnoucí poptávka po létání v Evropě způsobená současnou ekonomickou situací a vysokými daněmi nákladově tlačí na náš nízkonákladový model létání mezi Evropou a Asií," uvedl šéf Air Asia X Azran Osman-Rani. Linky do Evropy skončí definitivně 31. března, respektive 1. dubna.
Air Asia X měla přitom i plány létat do dalších měst v Evropě, včetně Prahy. "Jednali jsme s nimi, ale neměli vhodné letadlo pro tuto linku, proto nedošlo k dohodě," řekla mluvčí Letiště Praha.
Lety s Air Asia X byly i přes složitější dostupnost přes letiště v Paříži či Londýně oblíbené mezi cestovateli, kteří s oblibou hledají nejlevnější tarify. V některých akcích šlo získat například letenku z Londýna do Kuala Lumpuru a zpět i pod pět tisíc korun. Ceny letenek do jihovýchodní Asie ale zůstávají v průměru stále podstatně nižší než před nástupem Air Asia X. Například zpáteční letenka do Bangkoku se dá stále pořídit běžně do 15 tisíc korun.