Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Levné aerolinky jako továrna na peníze. Z letenek mají marži i 27 procent

  3:00aktualizováno  3:00
Levná ropa a dostatek cestujících dostávají do zisku letos i aerolinky, které dlouhodobě prodělávaly. Vítězem současné situace jsou ale jednoznačně nízkonákladové společnosti. Dosahují i více než čtvrtinové marže.

Letadla společnosti easyJet | foto: Reuters

Výbornou kondici ukazují postupně zveřejňované výsledky za poslední čtvrtletí, pro většinu aerolinek nejsilnější část roku. Zatímco v minulosti bylo slyšet ze strany dopravců spíše nářky, letos mlčí a jen přemýšlejí, jak ještě zisky zvýšit osekáním některých služeb.

Jako poslední z velkých hráčů ohlásil výsledky britský easyJet, v Praze největší zahraniční dopravce. Firmě vzrostl zisk rychleji než počet cestujících a tržby. Za celý rok, který firmě skončil v září, vydělal easyJet 686 milionů liber, o osmnáct procent více než minulý rok. Tržby přitom stouply jen o 3,5 %.

Aerolinky hlásí dobré časy, letadla jsou nejplnější v historii

EasyJet za celý rok zvýšil svoji hrubou marži na 14,6 %, nejvíce ve své historii. Rovněž zisky firmy jsou rekordní. Výsledky přitom ukazují, že lidé létají stále velmi levně a zisky tlačí nahoru především levná ropa: průměrná cena letenky mírně klesla na 62 liber. „Naše vyhlídky pro delší období jsou příznivé. Očekáváme, že poptávka na našich trzích se udrží a že easyJet bude na těchto trzích nadále vítězit,“ řekla k výsledkům šéfka dopravce Caroline McCall.

Ještě větší ziskovost vykazuje letos Ryanair, srovnání je ale částečně zkreslené: irská společnost má finanční rok od dubna do března a zveřejnila čísla za šest měsíců od března do září. To je tradičně ziskovější období než zima. Za první pololetí vykázal marži 27 %. Ryanair letos se ziskem i počtem cestujících opět výrazně roste a pokračuje ve svém tažení po evropském nebi. Ryanair má průměrnou cenu letenky levnější: 56 euro, letos zaznamenal menší růst.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA zatím ve své poslední zprávě z konce října uvedlo, že finanční ředitelé aerolinek sice příští rok očekávají pokles zisků, ale stále by mělo hospodaření zůstat v plusu. „Poslední růst zisků je ovlivněn především silným růstem počtu pasažérů a snižováním nákladů,“ uvedlo sdružení ve své zprávě.

Šéf Ryanairu odhaduje novou cenovou válku

Díky tomu létají letadla nejplnější v historii - průměrná obsazenost v srpnu stoupla ze 77 procent na 84,7 procenta, což je nejlepší výsledek za celé odvětví v historii. Ceny letenek přitom díky poptávce příliš neklesají. I když například šéf největší nízkonákladové společnosti v Evropě Ryanair Michael O’Leary odhaduje, že se začnou aerolinky přetahovat o zákazníky.

„Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby na prahu nového roku propukla nová cenová válka,“ prohlásil O’Leary. Ryanair s cenami už přitápí: pravidelně zlevňuje letenky v akcích na deset eur za jednu cestu.

Dopravci si letos mohou levné ropy užívat naplno, ještě loni je totiž většinou drželo při zdi zajištění na vyšší cenu. A tak mohli jen s lítostí koukat, kam padá cena na burze a kolik platí za palivo oni.

Výjimečně dobrou situaci v letectví dokresluje i další detail. Do plusu se po letech ztrát provozně dostávají i České aerolinie, které přitom současně bojují s propadem byznysu směr Rusko. Přesto v těchto týdnech někteří dopravci krachují, minulý týden skončili menší evropští dopravci Intersky a Estonian Air.

Dobré výsledky probouzejí také odboráře aerolinek. Lufthansu minulý týden trápila stávka, aktivní jsou s protesty také odboráři u Air France. „Nemůžeme očekávat, že budeme mít vítr v zádech v podobě levné ropy dlouho, musíme proto pracovat na naší konkurenceschopnosti,“ odmítá však požadavky na vyšší mzdy šéf Lufthansy Carsten Spohr.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.