Ryanair, Boeing 737 800

Ryanair, Boeing 737 800 | foto: Profimedia.cz

Nízkonákladový obr Ryanair: zlevnil o pětinu a zisk mu stoupl o 80 procent

  • 15
Irský dopravce Ryanair jde proti proudu a na rozdíl od většiny konkurence hlásí za poslední čtvrtletí zvýšení zisku o osmdesát procent. A to i přesto, že firmě klesla průměrná cena letenek bezmála o pětinu. A slevy končit nebudou, dopravce v nich hodlá pokračovat i přes zimu.

Největší evropské aerolinky zároveň poprvé veřejně připustily, že vážně zvažují zastavení své raketové expanze. Ne však kvůli hospodaření, ale vysokým cenám letadel.

Podle Ryanairu se totiž Boeing odmítá podílet na dalším snižování nákladů v letecké dopravě a stále nabízí příliš drahá letadla. "Pokud nemůžeme efektivně investovat naši hotovost do nákupu letadel, pak bychom ji měli rozdělit mezi akcionáře," napsal šéf Ryanairu Michael O´ Leary do čtvrtletní zprávy.

Jde zřejmě o jeho další pokus, jak si u Boeingu vymoci nižší ceny. "Nevidíme důvod rapidně růst v prostředí, kde silně klesá zisk z letenky," uvedl O´ Leary.

Firma podle něj udělala jen malý pokrok ve vyjednávání s Boeingem o objednávce dalších dvou set letadel, které by přibyly mezi roky 2013 až 2016. "Naznačili jsme Boeingu, že pokud jednání do konce roku nebudou uzavřená, ukončíme s Boeingem vztah," dodal O´ Leary.

Ryanair: i letenka za tisícikorunu nese zisk

Ryanair i v době krize roste závratným tempem, jen za druhé čtvrtletí svého finančního roku zvýšil počet cestujících o patnáct procent. A to i v době, kdy letecká doprava zažívá útlum. Z aerolinek se stává pomalu otesánek, který si může diktovat podmínky.

Své o tom vědí i v Bratislavě, kde firma tlačí na letiště, aby irskému dopravci snížilo dál poplatky. Výměnou za to slibuje Ryanair slovenskému letišti, že z něj udělá první základnu v zemích bývalého východního bloku.

Ryanair je navíc mimořádně dobře vydělávající firmou, svůj zisk firma zvýšila meziročně o osmdesát procent na 387 milionů euro. Ryanair má na účtech hotovost ve výši 2,5 miliardy euro. Průměrná cena letenky spadla přitom o 17 procent na 39 euro za jednu cestu. I při letence za tisíc korun se tak podle Ryanairu dá vydělávat.

Zvýšení zisku je podle firmy hlavně díky pádu cen ropy, ale i dalšímu snížení nákladů. V tom je firma skutečným průkopníkem: letos od října například zrušila už všechny odbavovací přepážky a lidé se mohou odbavit jen online.

Přijdou další slevy

Lidé létající s Ryanairem jsou ale zřejmě už čím dál "vychovanější" v tom, jak za letu šetřit. Firmě totiž rostou dodatečné příjmy například za zavazadla či prodej občerstvení na palubě polovičním tempem, než přibývá lidí. Jinými slovy, lidé raději už létají bez zavazadel nebo si kávu nedávají na palubě, ale počkají až na letiště.

O´ Leary ve svém prohlášení uvedl, že firma zlevní dál ceny přes zimu v průměru o pětinu, což podle něj povede ke ztrátě. Firma ale bude za celý rok díky předchozím čtvrtletím v zisku. Odhaduje, že přes zimu zkrachují další dopravci, firmě v minulém čtvrtletí z trhu zmizely SkyEurope nebo MyAir.

Česku se zatím Ryanair spíše vyhýbá, z Prahy nabízí pouze čtyři destinace a z Brna linku do Londýna.