Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nizozemské státní dráhy se zajímají o provozování českých rychlíků

  11:23aktualizováno  11:23
Plánované otevírání tuzemské železniční dálkové dopravy začíná lákat čím dál více zahraničních dopravců. Svůj zájem o účast v soutěžích na desetiletý dotovaný provoz rychlíků ve vybraných částech republiky potvrdila další společnost: Abellio CZ, za kterou stojí nizozemská obdoba Českých drah: státní akciová společnost Nederlandse Spoorwegen.

(ilustrační snímek) | foto: Luboš Kratochvíl, iDNES.cz

"Máme o tyto soutěže určitě zájem, stejně jako o chystané tendry v autobusové dopravě," řekl člen představenstva společnosti Abellio CZ Petr Moravec. Ten se už dříve snažil dostat na české koleje společnost Veolia, odkud přešel do Českých drah; před nedávnem přestoupil do služeb nizozemského dopravce.

Dceřiná společnost nizozemských drah už v Česku působí: koupila někdejší společnost Probo Trans (nyní Probo Bus), která zajišťuje autobusovou dopravu především ve Středočeském kraji. Abellio podniká například v Anglii, kde jezdí na dvou železničních tratích a provozuje také 1 500 známých dvoupatrových autobusů v městské hromadné dopravě v Londýně.

Počet zájemců o české koleje roste

Dcera nizozemského dopravce je první velkou zahraniční společností, která svůj zájem oficiálně potvrdila. Zájem o české koleje už dříve projevili i jiní dopravci: například Arriva, patřící teď pod Deutsche Bahn, nebo francouzská Veolia, mluví se například také o Keolisu. Z českých dopravců chce i do dotované dopravy vstoupit RegioJet Radima Jančury či Leo Expres Leoše Novotného mladšího. Jasný je zájem Českých drah, které na české železnici dominují.

Stát své plány na postupné otvírání železnice zjevně myslí vážně, po letech planých slov přešel ke konkrétním krokům. Po již dříve oznámeném záměru soutěžit tratě mezi Olomoucí, Jeseníkem a Ostravou a Prahou, Ústím nad Labem a Chebem minulý týden v evropském úředním věstníku zveřejnil i plán na soutěže na rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem či Plzní a Mostem.

Samotnou soutěž vyhlásí do jednoho roku. Poslední dvě tratě soutěžil stát v roce 2006. České dráhy se tehdy tak zalekly konkurence, že výrazně podsekly cenu oproti jiným tratím, kde jezdí, a provoz na nich uhájily.

Dopravci budou soutěžit o to, komu bude stát doplácet ztráty z provozu rychlíků. Tendr má přinést na koleje především kvalitnější vlaky a vymýtit tak nechvalně proslulé vozy s koženkovými sedačkami, které jsou zatím symbolem rychlíků Českých drah.

Navíc stát bude už jasně vědět, zda neplatí za vlaky zbytečně moc nebo naopak málo. "Soutěže určitě přinesou zlepšení kvality služeb a lepší vlaky než dosud," míní Petr Kadeřávek ze Železničního magazínu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.