(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luboš Kratochvíl, iDNES.cz

Nizozemské státní dráhy se zajímají o provozování českých rychlíků

  • 93
Plánované otevírání tuzemské železniční dálkové dopravy začíná lákat čím dál více zahraničních dopravců. Svůj zájem o účast v soutěžích na desetiletý dotovaný provoz rychlíků ve vybraných částech republiky potvrdila další společnost: Abellio CZ, za kterou stojí nizozemská obdoba Českých drah: státní akciová společnost Nederlandse Spoorwegen.

"Máme o tyto soutěže určitě zájem, stejně jako o chystané tendry v autobusové dopravě," řekl člen představenstva společnosti Abellio CZ Petr Moravec. Ten se už dříve snažil dostat na české koleje společnost Veolia, odkud přešel do Českých drah; před nedávnem přestoupil do služeb nizozemského dopravce.

Dceřiná společnost nizozemských drah už v Česku působí: koupila někdejší společnost Probo Trans (nyní Probo Bus), která zajišťuje autobusovou dopravu především ve Středočeském kraji. Abellio podniká například v Anglii, kde jezdí na dvou železničních tratích a provozuje také 1 500 známých dvoupatrových autobusů v městské hromadné dopravě v Londýně.

Počet zájemců o české koleje roste

Dcera nizozemského dopravce je první velkou zahraniční společností, která svůj zájem oficiálně potvrdila. Zájem o české koleje už dříve projevili i jiní dopravci: například Arriva, patřící teď pod Deutsche Bahn, nebo francouzská Veolia, mluví se například také o Keolisu. Z českých dopravců chce i do dotované dopravy vstoupit RegioJet Radima Jančury či Leo Expres Leoše Novotného mladšího. Jasný je zájem Českých drah, které na české železnici dominují.

Stát své plány na postupné otvírání železnice zjevně myslí vážně, po letech planých slov přešel ke konkrétním krokům. Po již dříve oznámeném záměru soutěžit tratě mezi Olomoucí, Jeseníkem a Ostravou a Prahou, Ústím nad Labem a Chebem minulý týden v evropském úředním věstníku zveřejnil i plán na soutěže na rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem či Plzní a Mostem.

Samotnou soutěž vyhlásí do jednoho roku. Poslední dvě tratě soutěžil stát v roce 2006. České dráhy se tehdy tak zalekly konkurence, že výrazně podsekly cenu oproti jiným tratím, kde jezdí, a provoz na nich uhájily.

Dopravci budou soutěžit o to, komu bude stát doplácet ztráty z provozu rychlíků. Tendr má přinést na koleje především kvalitnější vlaky a vymýtit tak nechvalně proslulé vozy s koženkovými sedačkami, které jsou zatím symbolem rychlíků Českých drah.

Navíc stát bude už jasně vědět, zda neplatí za vlaky zbytečně moc nebo naopak málo. "Soutěže určitě přinesou zlepšení kvality služeb a lepší vlaky než dosud," míní Petr Kadeřávek ze Železničního magazínu.