Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Čeští lodníci v Nizozemsku „danili“ dvakrát. Peníze zpět ale nedostanou

  12:05aktualizováno  12:05
Čeští lodníci pracující v Nizozemsku mají problém. Pracovníci tamních rejdařství měli za to, že řádně zaplatili daně, ale jejich zaměstnavatelé je neodvedli. Částky ve výši statisíců korun totiž „šífáci“ měli odvést českému státu, který je od nich nyní vymáhá. Bezútěšnou situaci se zatím marně snaží řešit s ministerstvem financí. A kupí se jim dluhy.

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Mnozí si vzali půjčky, aby podruhé daň v Česku zaplatili, a čekají, že jim je Nizozemsko pošle. Většina má smůlu, nizozemský finanční úřad nepošle ani korunu,“ říká kormidelník Petr, který si stejně jako ostatní „šífáci“ nepřeje zveřejnit své jméno.

Od finančních poradců, které si lodníci v Nizozemsku zaplatili, začínají chodit dopisy, že na peníze čekat nemají. „Bohužel vám musím sdělit, že holandský finanční úřad nebude vracet žádnou daň z příjmu, protože se ukázalo, že tato daň nebyla vaším zaměstnavatelem v Nizozemsku vůbec uhrazena,“ píše jednomu z „šífáků“ Radka Hartmanová, finanční poradkyně, která žije v Nizozemsku.

Lidé ze třetího světa

Daně po lodnících začaly české finanční úřady vymáhat loni v září na základě smlouvy z roku 1974 mezi Českem a Nizozemskem. Ta říká, že zaměstnanci na palubách nizozemských letadel a lodí platí daně v Česku.

Pro český stát přitom nejde o zanedbatelné peníze. „Celková částka doměřené daně v současné chvíli činí 29 milionů korun. Týká se celkem 270 lodníků a tří zdaňovacích období, tedy let 2013, 2014 a 2015,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík. Většina lodníků platí daně v Ústeckém kraji, v ostatních krajích jde jen o jednotlivé případy.

Lodníci se domnívají, že takové druhé zdanění výdělku je v rozporu s evropským právem, které zaručuje všem zaměstnancům v Evropské unii stejné podmínky, mimo jiné je chrání před dvojím zdaněním. Šance, že se situace změní, je malá.

Jedinou naději skýtala možnost, že jim chybně odvedené daně vrátí nizozemské úřady. Jenže se ukazuje, že v řadě případů nic vracet nemohou.

Nizozemští zaměstnavatelé totiž daně za „šífáky“ neodvedli, přestože jim je strhli ze mzdy. „Na výplatní pásce mám čistou výplatu 1 750 eur, hrubou mzdu 2 175 eur. Daně jsem tedy platil ze svého, stejně jako zdravotní pojištění, a zaměstnavatel mi strhával sociální pojištění. Protože daň neodváděl, nic mi nevrátí. Je s podivem, že takto postupovalo mnoho zaměstnavatelů, odhadujeme to tak na polovinu a týká se to nejčastěji lodníků. U kapitánů je zaměstnavatel vstřícný,“ říká Petr.

„Za mě rejdař daně také neplatil, a když jsem je chtěl, odpověděl mi, že nemám šanci uspět, ať klidně jdu k soudu, že s lidmi ze třetího světa jednat nebude,“ říká kormidelník František.

Podle ankety redakce MF DNES, které se zúčastnilo přes sto „šífáků“, 52 procent lidí z Nizozemska odchází pracovat do Německa, Lucemburska či Belgie. „Každý den práce v Nizozemsku znamená neustále rostoucí daně, které budu muset podruhé zaplatit na českém finančním úřadě,“ řekl lodník René.

Ostatní nadále pracují v Nizozemsku a vyčkávají, co bude dál. Mezitím se snaží komunikovat s nizozemským finančním úřadem a rozhlížejí se po práci jinde. Čtyři procenta „šífáků“ se přihlásila na český úřad práce.

Na mrtvém bodě

„Ani se nedivím, že toho mají dost. V Nizozemsku nám mzdy zdanili podle výše výdělku osmi až patnácti procenty, podruhé v Česku. Kvůli české superhrubé mzdě se tak daní i již zaplacené zdravotní a sociální pojištění. Z výplaty mi zbyla polovina,“ dodává František.

Ministerstvo financí od začátku prohlašuje, že lodníkům vychází vstříc a jedná i s nizozemskou stranou. „Přistoupili jsme ke zcela výjimečným krokům, lodníci například mají návod, jak si požádat o vrácení daně v Nizozemsku, a česká finanční správa vyzve tu nizozemskou k nejrychlejšímu vyřizování těchto žádostí,“ řekl loni v září mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec s tím, že v minulosti problém s vracením daní nebyl.

Ministerstvo financí je vývojem zaskočeno a nedokáže říci, jak postupovat dál. Každopádně nyní mají desítky rodin lodníků vysoké dluhy, které budou muset splatit.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklama na autobusy FlixBus
Flixbus povede z Prahy svou východní expanzi. Vyráží na Ukrajinu

Autobusová společnost FlixBus výrazně rozšíří nabídku svých spojení z Česka dál na sever a východ. Od čtvrtka spouští nové přímé linky z Prahy do polských měst...  celý článek

Vlak EC250, který výrobce Stadler nazval Giruno
Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním...  celý článek

Solar Impulse nad Velkou mešitou v Abú Zabí při testovacím letu v únoru 2015
Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.